Avatar billede Muprhy Mester
23. september 2020 - 19:26 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Variabel og Switch

Hejsa!

Jeg er meget i i programmering og sidder fast i to ting, som jeg håber på at jeg kan finde svar på herinde.

Kan en int værdi godt have flere værdier?

Og

Ved Switch, kan man navngive Case 1 til noget andet fx Case S? Altså hvor jeg vil indtaste S og få et svar i stedet for 1..
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2020 - 19:40 #1
En variabel af type int kan kun have 1 værdi.

Et array af int kan have flere værdier.

I en switch skal case labels have samme type som den variabel du switcher på.

Switcher du på en int variabel er cases 1, 2, 3, etc..

Switcher du på en char variabel er cases 'A', 'B', 'C' etc..
Avatar billede Muprhy Mester
23. september 2020 - 20:13 #2
Tak for svaret Arne!

Arrays har vi desværre ikke lært endnu, så jeg forholder mig til det vi har lært.
Men tak for svaret, det har hjulpet mig rigtig meget. Men lige et sidste spørgsmål,

Jeg er i gang med at lave et program, hvor man skal kunne indtaste forkortelsen af spillekort og som svar for man hvad det er. Som værdier har jeg både bogstaver som J/D/K osv. også har jeg tallene fra 2..10 som kortværdi.

Skal jeg så lave to switch? den ene for char og den anden for tallene? eller vil det være mest relevant med if statement?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2020 - 20:21 #3
en char kan ikke indeholde 1, 2, 3 men en char kan indeholder '1', '2', '3' så hvis du bruger char on en switch så skal det nok fungere