21. september 2020 - 15:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan Excel automatisk se at der oprettes en ny fane?

Hej

Jeg er ved at lære forskellige funktioner i Excel.
P.t. er jeg ved at lære om Excel overhovedet kan denne funktion?
Hvis jeg opretter en ny fane, kan man så, via enten drop liste, eller andet, automatisk, på Ark1, finde samtlige navne på alle tilgængelige faner?

Jesper
Avatar billede store-morten Ekspert
21. september 2020 - 19:45 #1
Du kan jo prøve at starte med at finde de 2 pile nederst til venstre,
og højre klikke på dem.
21. september 2020 - 20:14 #2
Ikke helt det jeg søger. Lad mig forsøge at forklarer det bedre.
Jeg har, lad os sige, 11 faner, som hedder Ark 1 - Ark 11.
I Ark 1, vil jeg gerne have, at alle fanernes navne hentes ind i Celle A1-A11. Og at det også gør det automatisk når jeg så opretter Ark 12, at den så automatisk kommer hen i A12. Kan det lade sig gøre?
21. september 2020 - 20:29 #3
Jeg er med på jeg kan bruge =arknavn() på de enkelte sider, og finde det på den måde, eksempelvis.
Men det jeg ønsker, er at den i næste celle, finder frem til navnet på den nye fane, som ikke nødvendigvis er ark11, men måske et bynavn eller andet
Avatar billede store-morten Ekspert
21. september 2020 - 20:37 #4
Med en makro?
Avatar billede jens48 Ekspert
21. september 2020 - 21:18 #5
Denne makro kan måske bruges. Den laver en liste over alle arkene i kolonne A

Sub liste()
Dim Sh As Worksheet
x = 1
For Each Sh In ActiveWorkbook.Worksheets
If Sh.Name <> "Sheet1" Then
Cells(x, 1) = Sh.Name
x = x + 1
End If
Next
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
21. september 2020 - 21:54 #6
Prøv denne kode på et oversigts ark.
Opdaterer ved aktivering og med klik bar link:
Private Sub Worksheet_Activate()
    Dim i As Long, so As Object

    Range("A:A").ClearContents
    i = 0
    For Each so In Sheets
        i = i + 1
        Cells(i, 1) = so.Name
    Next
End Sub

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Range("A:A")) Is Nothing Then
        On Error Resume Next
        Charts(Target.Value).Activate
            If Err.Number <> 0 Then
                Sheets(Target.Value).Activate
            End If
        On Error GoTo 0
    End If
End Sub
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. september 2020 - 07:49 #7
Hvis jeg et øjeblik må være lidt nostalgisk, så kan du bruge en af de gamle xl 4 makroer.

Gå til Navnestyring
Nyt
I feltet Navn skriv: Arknavne
I feltet Refererer til indsæt formlen:
=HØJRE(HENT.PROJEKTMAPPE(1);LÆNGDE(HENT.PROJEKTMAPPE(1))-FIND("]";HENT.PROJEKTMAPPE(1)))
OK

Nu kan du i et ark skrive følgende formel:

=HVIS.FEJL(INDEKS(Arknave;RÆKKE(1:1));"")

og kopiere formlen nedad.
22. september 2020 - 12:44 #8
Tak for begge løsninger!
Store-Mortens er smart da den opdatere automatisk!

@Xl-enthusiast. Jeg kan godt lide din idé, da det også er uden brug af makro, men synes ikke helt jeg kan få det til at virke
22. september 2020 - 12:56 #9
Glem det, så lige der var skrevet Arknavne forkert i formlen!
Tusind tak for hjælpen
22. september 2020 - 12:58 #10
@Xl-Enthusiast. Med din løsning uden makro, gemmer den umiddelbart kun når jeg opretter en fane, men den sortere ikke automatisk, kan det løses uden makro også?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. september 2020 - 13:30 #11
Hvis du har office 365 kan det nemt lade sig gøre. Hvis ikke, kan det, med noget mere besvær, lade sig gøre.
22. september 2020 - 13:35 #12
Jeg har det, men dem som bruger det har ikke, gør det nogen forskel? Tænker jeg det gør.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. september 2020 - 16:05 #13
Ja, det gør en forskel.

Men store-mortens, som du angivet som løsning, sorterer vel heller ikke.
22. september 2020 - 16:27 #14
Hvis jeg sortere rundt i fanerne. Altså skubber dem til højre eller venstre. Så sortere listen automatisk. Ved Mortens løsning