Avatar billede Ringvig Juniormester
05. september 2020 - 14:41 Der er 6 kommentarer

Kan ikke se fejlen i mit script ?

Hej

Jeg er ved at lave et joke script som samarbejder med en twitch bot

Men add delen er bare blank ? kan ikke lige lure hvad det skyldes :(

if(isset($_GET['add']) && empty($_GET['add']))
{
                        $joke=$_GET['add'];

                        $checktjoke = "SELECT * FROM joke WHERE joke ='".$joke."'";
                        $res_joke = $dbconnect->query($checktjoke);
                        if(!mysqli_num_rows($res_joke) > 0)

                        {
                            echo "joken findes allerede";
                        }

                        $query = "INSERT INTO joke (joke) VALUES ('$joke')";

                        if (!mysqli_query($dbconnect, $query)) { die('Der skete en fejl. Prøv igen');

                        } else {

                              echo "Joken er tilføjet";

                        }

På forhånd mange tak
Avatar billede repox Seniormester
05. september 2020 - 15:04 #1
Mener du at $_GET['add'] er tom når du tilgår scripter med script.php?add=din%20tekst eller hvordan skal det forstås?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. september 2020 - 15:35 #2
Så det er måske bare:

  if(isset($_GET['add']) && !empty($_GET['add']))
Avatar billede Ringvig Juniormester
05. september 2020 - 20:21 #3
Nu laver scriptet da noget.. men den stopper ikke med at tilføje selvom teksten er i databasen i forvejen.

Men jo jeg skriver bare Joke.php?add=tester .

if(isset($_GET['add']) && !empty($_GET['add']))
{
                        $joke=$_GET['add'];

                        $checktjoke = "SELECT * FROM joke WHERE joke ='".$joke."'";
                        $res_joke = $dbconnect->query($checktjoke);
                        if(!mysqli_num_rows($res_joke) > 0)

                        {
                            echo "joken findes allerede";
                        }

                        $query = "INSERT INTO joke (joke) VALUES ('$joke')";

                        if (!mysqli_query($dbconnect, $query)) { die('Der skete en fejl. Prøv igen');

                        } else {

                              echo "Joken er tilføjet";

                        }
Avatar billede repox Seniormester
05. september 2020 - 21:02 #4
Det er fordi at efter du har echo'et at joken allerede findes, så fortsætter din kode med at sætte joken ind.

Du skal indkapsle den del i en if.
Avatar billede Ringvig Juniormester
05. september 2020 - 21:18 #5
Nu virker jeg måske total hjælpeløs.. hvilket jeg os er :/ Forstår ikke hvor den if skal være ?
Avatar billede repox Seniormester
05. september 2020 - 21:46 #6
Du har if-sætningen men den betinger ikke andet end echo'et.
Din kode siger faktisk at:

- Tjek om joke er i databasen.
- Hvis joke er I databasen, så sig det.
- Indsæt joke i databasen.

Det du skal have den til at sige er:

- Tjek om joke er i databasen.
- Hvis joke er I databasen, så sig det ellers indsæt joke i databasen.

Problemet ligger i denne del af din kode:

if(!mysqli_num_rows($res_joke) > 0) // jeg tror at den "!" der er I if-sætningen er forkert også
{
      echo "joken findes allerede";
}
// her mangler en "else" der omklamrer det der indsætter joken)
$query = "INSERT INTO joke (joke) VALUES ('$joke')";