Avatar billede kodak Mester
02. maj 2020 - 02:09 Der er 5 kommentarer

billede position

Jeg har en XML fil der indeholder Information om hvor billeder skal placeres over en baggrund.

XML'en starter med at oplyse hvilke billede kilder der er til hvilke billede id.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
    <icwproject name="OVERSKRIFT" version="2">
        <images>
            <image active="cleaning_active.png" id="cleaning" inactive="cleaning_inactive.png" noresource="cleaning_noresource.png" preview="cleaning_preview.png" />  <<-- IKON
            <image active="pendant_active.png" id="pendant" inactive="pendant_inactive.png" noresource="pendant_noresource.png" preview="pendant_preview.png" />  <<-- IKON
            <image file="GG 2.png" id="baggrund-1" />  <<-- BAGGRUND
        </images>

Og fortsætter med placeringer og navne:

        <scenes>
            <scene name="web" type="web">
                <description/>
                <imageref id="baggrund-1" /> <<-- BAGGRUND billede id.
                <sceneelements>
                    <resourcebinaryelement name="" type="" x="44" y="197" z="" r=""> <<-- IKON billede placering.
                        <description/> <<-- IKON MouseOver title/alt
                        <imageref id="tablelamp" /> <<-- IKON billede id.
                        <format fontscaling="70" imagescaling="70" labelcolor="#000000" labelposition="top" /> <<-- IKON størrelse & Tekst farve, størrelse & placering i forhold til billede.
                    </resourcebinaryelement>

Hvordan udlæser jeg disse værdier og får dem til at vise den ønskede baggrund med ikonerne over?
Avatar billede Slater Ekspert
02. maj 2020 - 08:23 #1
Kan vi få noget kontekst omkring hvordan det skal bruges/indlæses?

Du har lagt det i Javascript-kategorien. Betyder det at XML-filen bliver indlæst på et website med AJAX og skal parses i front-end Javascript-kode? Det er i min erfaring ekstremt sjældent at nogen bruger XML med Javascript på den måde. Eller er det måske Node det skal læses i? Eller noget helt andet?

Og hvordan skal det vises? Hvis det ikke er front-end Javascript, snakker vi så stadig om at vise det på et HTML-baseret website? Er positionerne absolutte pixel-placeringer eller noget andet?
Avatar billede kodak Mester
02. maj 2020 - 12:51 #2
Tænker javascript er smartest da man senere skal kunne flytte runder på de billeder, eller hvad mener du kan klare det?

Filen er i en mappe, og skal blot vise sit indhold i lag.
Avatar billede Slater Ekspert
02. maj 2020 - 14:49 #3
Okay, så du tænker helt almindelig browser-baseret Javascript der tegner HTML.

Javascript er desværre ikke specielt godt egnet til at arbejde med XML, så egentlig ville jeg foretrække at få en backend til at omformatere det til noget lettere at arbejde med, men det kan sagtens lade sig gøre.

Her er et eksempel på et script der henter filen og opsamler billeddataene:

function fetchXML(url) {
    return fetch(url)
    .then(res => res.text())
    .then(str => (new DOMParser).parseFromString(str, 'application/xml'))
    .then(xml => { return xml; });
}

function buildScene(scene) {
    // Byg HTML elementerne her ud fra scenen.
}

window.addEventListener('DOMContentLoaded', async () => {
    let xml = await fetchXML('data.xml');
    let images = {};

    [].forEach.call(xml.getElementsByTagName('images').item(0).children, image => {
        images[image.id] = {
            active: image.getAttribute('active'),
            inactive: image.getAttribute('inactive'),
            preview: image.getAttribute('preview'),
            file: image.getAttribute('file')
        }
    });

    [].forEach.call(xml.getElementsByTagName('scenes').item(0).children, scene => buildScene(scene));
});

Jeg ved ikke om det hjælper dig nok på vej til at du kan lave resten. Ellers må du sige til. Jeg vil bare ikke lave det hele uden feedback fra dig, da det trods alt tager lidt tid.
Avatar billede kodak Mester
02. maj 2020 - 16:01 #4
Er det bedre at hente det med php?
Avatar billede kodak Mester
02. maj 2020 - 16:19 #5
Jeg tænkte at det skulle ende noget i stil med dette:
https://files.fm/u/axxvqj5v

Blot med fikseringen af ikoner skal være center i stedet for øverste venstre hjørne.