Avatar billede And_L Novice
21. februar 2020 - 09:03 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Tæl antal der har svaret mindst ét svar (spørgeskema)

Hej

Jeg har et problem, som jeg er kørt lidt fast i.

Jeg har noget spørgeskemadata, hvor jeg gerne vil kunne tælle antallet af respondenter, der har svaret mindst én af svarmulighederne.

Der er eksempelvis 5 svarmuligheder, hvor 0 = ikke valgt og 1 = valgt. Hver kolonne er en svarmulighed og hver række er en respondent. Jeg kan løse udfordringen ved at lave en hjælpekolonne, men det vil jeg gerne undgå.

Eksemplet her er med kolonne F som hjælpekolonne. Hvis bare én af de fem svarmuligheder er valgt får man 1 i hjælpekolonnen. Det er i princippet antallet af 1'ere i hjælpekolonnen, som jeg gerne vil kunne tælle - bare uden brug af hjælpekolonne.

a    b    c    d    e    f (hjælpekolonne)
0    0    1    1    0    1
0    0    0    0    0    0
1    0    0    0    0    1
1    0    1    0    1    1
0    0    1    0    0    1
0    0    0    0    0    0
0    0    0    1    0    1

Pft
Avatar billede JackJazz Seniormester
21. februar 2020 - 09:34 #1
Du kan f.eks. lave betinget formatering, hvor du undersøger om summen af de 5 tal i rækken er nul.

/JackJazz
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. februar 2020 - 09:54 #2
=SUM(--(MMULT(--(d=1);TRANSPOSE(COLUMN(d)^0))>0))

matrixformel, hvor jeg har forudsat, at dit dataområde er navngivet d. Du kan bruge normale cellereferencer i stedet for, hvis du foretrækker det.

dansk:

=SUM(--(MPRODUKT(--(d=1);TRANSPONER(KOLONNE(d)^0))>0))
Avatar billede And_L Novice
21. februar 2020 - 10:03 #3
Tak xl-Enthusiast. Det var præcis, hvad jeg ledte efter :)