Avatar billede Mik2000 Professor
04. januar 2020 - 13:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Get variabler i rewritten URL

Hej

Hvis man har en omskrevet url f.eks.

www.domain.dk/page-3/

og gerne vil have en get variabel f.eks. lang=da, men helst ikke vil lave en i htaccess da det jo ikke er en URL der skal være søgeoptimeret dvs. a la
www.domain.dk/page-3/da/

Hvordan gør man så det på den smarteste måde?
Avatar billede Slater Ekspert
04. januar 2020 - 15:18 #1
Jeg er ikke sikker på jeg forstår spørgsmålet. Vil du ikke have der skal stå /page-3/da eller vil du gerne have det?

Hvis du gerne vil have det, så er det jo htaccess eller lignende serveropsætning du skal have fat i. Så forstår jeg ikke hvorfor du vil undgå det.

Hvis du ikke vil have det, hvad så? Vil du bare have /page-3?lang=da ? - i så fald gør du jo bare det.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2020 - 17:24 #2
Vil du omskrive /page-3/da/ til /page-3.php?lang=da eller ...
Avatar billede Mik2000 Professor
05. januar 2020 - 12:53 #3
Vil gerne have variabel med helt normalt, men synes ikke jeg kan få adgang til "lang" hvis jeg skriver

www.domain.dk/page-3/?lang=da
eller
www.domain.dk/page-3?lang=da

HTTACCESS ser sådan ud:
RewriteRule ^/([a-zA-Z0-9\-_]+)/? /index.php?url=$1 [L]

Der er kun adgang til url men ikke til lang
Avatar billede Slater Ekspert
05. januar 2020 - 13:33 #4
Du skal bare tilføje QSA som parameter til din rewrite-regel. Dvs. i stedet for [L] bliver det  [QSA, L]

QSA betyder query string append, og gør bare at almindelige query parametre som lang=da bliver overført til den nye url når der rewrites.
Avatar billede Mik2000 Professor
05. januar 2020 - 15:10 #5
Fedt - tak :)