Avatar billede Mik2000 Professor
17. december 2019 - 21:31 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Join med where og else null

Hej

Jeg har 3 tabeller

sider:
sideId
sideAktiv

siderSprog:
sispId
sispSideId
sispSprogId
sispNavn

sprog:
sproId
sproSprog

Nu vil jeg gerne hente fra sider og left joine siderSprog where sispSprogId = 5
Det kan jeg godt

SELECT * FROM sider LEFT JOIN siderSprog ON sideId = sispSideId WHERE sispSprogId = 5

Men hvis nu jeg vil gøre det samme og der ikke er nogle rækker med sispSprogId = 5 i siderSprog, så returnere den ingenting fordi sispSprogId ikke er lig 5.

Har prøvet
SELECT * FROM sider LEFT JOIN siderSprog ON sideId = sispSideId WHERE sispSprogId = 5 OR sispSprogId IS NULL
Men det virker heller ikke

Der vil jeg gerne have den til at returnere alt fra sider stadig og så bare NULL i siderSprog felterne
Kan man det?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2019 - 00:14 #1
SELECT * FROM sider LEFT JOIN siderSprog ON sideId = sispSideId AND sispSprogId = 5

maaske?
Avatar billede Mik2000 Professor
20. december 2019 - 18:39 #2
Kan man putte sådan en direkte i ON i en join
Troede kun det kunne bruges til at fortælle hvordan tabellerne hænger sammen

Tak :)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2019 - 02:00 #3
Det kan man godt. Og naar det er en LEFT JOIN saa virker det anderledes end hvis den ekstra betingelse er under WHERE.
Avatar billede Mik2000 Professor
21. december 2019 - 19:48 #4
Nice to know :)
Avatar billede Mik2000 Professor
21. december 2019 - 19:53 #5
Kan du give et ultra simpelt eksempel på hvad man vil gøre i PHP i så fald?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2019 - 20:04 #6
Gøre i PHP??

PHP koden er vel dem samme uanset SQL.