Avatar billede Nick Winther Praktikant
14. december 2019 - 12:58 Der er 3 kommentarer

Word dokument med knap i farver

Hej eksperter!

Jeg har fået en lille udfordring, som jeg håber I kan hjælpe med. Helt konkret skal jeg lave et evalueringsskema til borgere, hvor man kan klikke på en bjælke, som så viser borgerens egen holdning til progression.
Jeg havde egentlig tænkt mig et ganske almindeligt Word dokument, hvor bjælken består af 5 små kasser i forlængelse af hinanden. Hvis man klikker på boks nr. 4 i rækken, bliver de første 4 kasser farvet. Klikker man på kasse nr. 2 så bliver de første 2 kasser farvet.
Jeg har prøvet at oprette makro til at gøre det, men det lader sig ikke gøre for mig. Er mit projekt helt umuligt i Word?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. december 2019 - 13:25 #1
Opklarende spørgsmål, før du arbejder videre med en Word-løsning med makroer: Det vil kun kunne virke, hvis brugerne 1) har Word og 2) tillader makroer.

Er borgerne, der skal udfylde evalueringsskemaet, og deres computerprogrammer og Word-indstillinger under din kontrol?
Avatar billede Nick Winther Praktikant
14. december 2019 - 14:57 #2
Det er til medarbejdere som interviewer borgere, så det bliver kun behandlet internt i virksomheden. Men Word indstillinger kan jeg kontrollere. Er dog usikker på om alle Word versioner siger OK til makroer?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. december 2019 - 01:52 #3
Det er indstillingerne i Word på den enkelte computer/for den enkelte bruger, der afgør, om makroer tillades. Der kan dog være sat Group Policy op, som totalt hindrer afvikling af makroer.

Man kan kun gemme makroer i Word-dokument i docm- eller dotm-format.

Link til artikel på engelsk om sikkerhedsindstillingerne for makroer i Word:
https://support.office.com/en-us/article/enable-or-disable-macros-in-office-files-12b036fd-d140-4e74-b45e-16fed1a7e5c6?NS=WINWORD&Version=16&SysLcid=1033&UiLcid=1033&AppVer=ZWD160&HelpId=62817&ui=en-US&rs=en-US&ad=US
Jeg anbefaler indstillingen Disable all macros with notification.

Nedenfor har jeg beskrevet en løsningsmulighed, og jeg har lavet makrokode, du kan tage udgangspunkt i. Jeg ved ikke, hvad der ellers skal være i dokumentet – det har betydning for løsningen.

Jeg har lige nu kun mulighed for at se engelsk version af Word, så betegnelser er på engelsk. Du kan se danske betegnelser her: https://support.office.com/da-dk/article/om-indholdskontrolelementer-283b1e29-0b77-4781-b236-2d02c1cce1c2?ui=da-DK&rs=da-DK&ad=DK
1.    Indsæt en content conrol (indholdskontrolelement) af typen Drop Down List Content Control (via fanen Developer/Udvikler).
2.    Hvis der skal være 5 muligheder, så tilføj 1, 2, 3, 4, 5 som valgmuligheder i den indsatte content control.
3.    Navngiv content control’en ”Progression”.
4.    Under den indsatte content control, indsæt en tabel med 1 række og 5 kolonner (dvs. 5 celler).
5.    Gå til makroeditoren > ThisDocument i dokumentet.
6.    I makrovinduet, indsæt nedenstående makrokode:

----------------MAKRO START---------------------
Private Sub Document_ContentControlOnExit(ByVal ContentControl As ContentControl, Cancel As Boolean)
    Dim n As Long
    Dim rngCells As Range
    If ContentControl.Tag = "Progression" Then
        'værdien, som er valgt
        n = Val(ContentControl.Range.Text)
        'tilføj farve til lige så mange celler i tabellen
        'fjern først farve, hvis andet valg har været truffet tidligere
        With ActiveDocument.Tables(1)
            .Range.Shading.BackgroundPatternColor = wdColorAutomatic
            Set rngCells = .Range
            rngCells.End = .Cell(1, n).Range.End
            rngCells.Shading.BackgroundPatternColor = wdColorBrightGreen
        End With
    End If
    ’ryd op
    Set rngCells = nothing
End Sub
----------------MAKRO SLUT---------------------

VIGTIGT:
Makrokoden ovenfor forudsætter, at du kan kaldt content control ”Progression”. Hvis du bruger t andet navn, skal du rette i makroen.

Hvis der skal være mere end 5 valgmuligheder, skal du rette content control, tabel og makro.

Makrokoden forudsætter, at tabellen, som skal have farvede celler, er første tabel i dokumentet. Hvis der er andre tabeller før den, skal du rette i makroen.

Der bør indbygges fejlhåndtering – men nu har du noget, du kan tage udgangspunkt i.

Makroen kaldes automatisk, når man forlader en hvilken som helst content control (ContentControlOnExit) – men koden tjekker navnet og gør kun noget, hvis det er ”Progression”. Cellerne i tabellen farves (farve her sat til grøn), når man har valgt en værdi i ”Progression” og klikker et sted uden for den content control.