Avatar billede mixmaster Nybegynder
28. august 2001 - 13:43 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

global.asa??????

Hvad er det, og hvad gør denne herlige fil????
Avatar billede soenderup Nybegynder
28. august 2001 - 13:46 #1
Det er en fil der ligger i roden af et website. Den bliver ALTID læst når en bruger besøger sitet. Den kan bruges til at skrive connectionstrings i m.m.
Avatar billede nil.dk Nybegynder
28. august 2001 - 13:47 #2
ASP kan man i global.asa definere nogle handlinger (Session_OnStart, Session_OnEnd, Application_OnStart, Application_OnEnd.)

Den spænder over application-scope, dvs. når du har behov for at have en fælles variabel for alle brugere, så kan du placere den hér.

Du kan også kode forskellige ting der skal indtræffe hvergang serveren genstartes, eller en bruger starter en session, osv...
Avatar billede runesoft Nybegynder
28. august 2001 - 13:52 #3
det er en fil der indeholder 4 funktioner.

en funktion der bliver kørt før sitet er rigtigt startet, en der bliver kørt ligesåsnart en bruger kommer ind på sitet.

og 2 tilsvarende når brugeren forlader sitet og sitet stoppes.
Avatar billede mixmaster Nybegynder
28. august 2001 - 14:01 #4
Kan man så sige at når man går ind på siden så skal der oprettes en application med ens user id(som bliver taget fra en database) og når man lukker browseren igen så skal den slette denne application!!??

Hilsen MixMaster
Avatar billede runesoft Nybegynder
28. august 2001 - 14:03 #5
Det hedder så en session, men det er ikke altid muligt at se hvornår en bruger forlader siden.
Avatar billede seeque Nybegynder
28. august 2001 - 19:33 #6
Den håndterer 2 ting:

1) hvornår selve den service der står for webdelingen starter og stopper (Application)

2) Hvornår brugere besøger og forlader din server (Session)

De funktioner du kan lægge ind i den er som også nævnt før: Session_OnStart, Session_OnEnd, Application_OnStart, Application_OnEnd.

F.eks. varabler oprettet som \"session(\"VARIABELNAVN\") eller application(\"VARIABELNAVN\").
Sessionvarabler kan du dele over de asp-sider EN bruger besøger. Applicationvariabler kan bruger på ALLE sider der bliver besøgt på serveren.

Mvh
SeeQue
Avatar billede nil.dk Nybegynder
04. september 2001 - 13:14 #7
mixmaster >> fik du nok svar på dit spørgsmål?