Avatar billede folj Forsker
19. november 2019 - 10:27 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Array i VBA excel

Hej eksperter !

Jeg sidder og kæmper med en VBA-procedure, hvor jeg vi smide en række med nogle initialer ind i at array, og derefter gennemløbe og undersøge indholdet af arrayet(i første omgang bare se mine værdier, for at holde det simpelt).

Det skal ende med at jeg både finder rækken med datoen i dag (den del virker fint allerede), og finder den kolonne hvor brugerens initialer står.

Men i først omgang skal jeg blot have hjælp til at få en række initialer ind i mit array, og derefter skal jeg kunne gennemløbe dem…

Min kode herunder (den fejler på linien med msgbox hvor jeg forsøger at udskrive værdierne, "object required"):
Sub FindTodaySimple()
Dim TodayRow As Integer
Dim UserColumn As Integer
Dim InitsFound As Boolean
Dim InitRowArray As Variant

TodayRow = FindDateRowInCol(Date, DATECOL) ' så er datorækken fundet

'Vi prøver at finde brugerens kolonne

InitRowRng = Range(Cells(INITSROW, INITSTARTCOL), Cells(INITSROW, PLANSLUTCOLUMN)).Address

'her smider jeg rækken af initialer ind i et array
InitRowArray = Range(InitRowRng) 'her smider jeg rækken af initialer ind i et array

' løber initialer igennem og vil se værdierne
  For i = 1 To PLANSLUTCOLUMN
  MsgBox i & " har værdien " & InitRowArray(1, i).Value
  Next i
  Cells(TodayRow, UserColumn).Select

End Sub
19. november 2019 - 10:40 #1
Mon ikke dit array er 0 baseret, som det standard er, således du i din msgbox skal skrive
InitRowArray(0, i).Value
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
19. november 2019 - 11:30 #2
Ej testet men til inspiration:

Option Explicit

Dim Ws As Worksheet
Dim Area As Range
Dim Arr() As Variant
Dim MyRow As Integer, MyColumn As Integer

Sub FindTodaySimple()
    Set Ws = ActiveSheet
    Set Area = Rows("3:3") ' førsterække
    Set Area = Range(Area, Area.End(xlDown)) 'Udvider området til sidste række mrd indhold
    Arr = Area 'fylder området ind i et array
    For MyRow = LBound(Arr, 1) To UBound(Arr, 1) 'gennemtraver alle rækker
        If Arr(MyRow, 1) = Date Then
            For MyColumn = LBound(Arr, 2) + 1 To UBound(Arr, 2) 'gennemtraver alle kolonner (ikke kolonne 1) i aktiv række
                mdsgbox "Kolonne " & MyColumn & "indeholder: " & Arr(MyRow, MyColumn)
            Next MyColumn
        End If
    Next MyRow
End Sub

Avatar billede folj Forsker
22. november 2019 - 08:18 #3
@Jan Hansen
Udover at din Lbound og Ubound var vendt forkert, så var din kode brugbar til inspiration, og min færdige VBA-kode kom til at se således ud:
Sub FindTodaySimple()
Dim TodayRow As Integer
Dim UserColumn As Integer
Dim InitRowArray As Variant

TodayRow = FindDateRowInCol(Date, DATECOL) ' så er datorækken fundet

'Vi prøver at finde brugerens kolonne

InitRowRng = Range(Cells(INITSROW, INITSTARTCOL), Cells(INITSROW, PLANSLUTCOLUMN)).Address
InitRowArray = Range(InitRowRng)

' løber initialer igennem og sammenligner
  MsgBox "Will run from " & LBound(InitRowArray, 2) & " to " & UBound(InitRowArray, 2)

  For i = LBound(InitRowArray, 2) To UBound(InitRowArray, 2)
    If UCase(Right(InitRowArray(1, i), 4)) = "FOLJ" Then
  UserColumn = i + 2
      Exit For 'afslutter gennemløb

    End If
  Next i

  Cells(TodayRow, UserColumn).Select

End Sub

Jeg takker for dit engagement.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
22. november 2019 - 11:17 #4
Velbekomme