Avatar billede Plastsmølfen Praktikant
02. november 2019 - 11:55 Der er 8 kommentarer

Tre forskellige tal i tre celler

Hej
Jeg skal bruge tre tilfældige tal i tre celler. De må under ingen omstændigheder være ens. Hvordan gør jeg?
Avatar billede Jan K Ekspert
02. november 2019 - 12:18 #1
Skal det være heltal eller decimaltal?
Avatar billede Mads32 Ekspert
02. november 2019 - 12:19 #2
Hej

Da du ikke skriver om det skal være nogle konstante værdier, værdier som decimaltal,værdier melllem x og y mmmmm

Her er et måde: Brug komandoen =slum() i 3 celller,  alt afhængig af hvad du vil have kan du tilføje for eksempel =slump()*100 eller andet
Avatar billede XP2020 Novice
02. november 2019 - 12:31 #3
Her er måske et link du kan bruge: https://proximo.dk/tilfaeldigt-tal-slump-excel

=SLUMPMELLEM(mindst; størst) - vælger et tilfældigt heltal mellem den mindste og største værdi.

Men læs lige en mere dybdegående forklaring oppe i linket.
Avatar billede jens48 Ekspert
02. november 2019 - 13:01 #4
Denne lille makro skriver tre heltal mellem 1 og 100 i cellerne C1:C3. Hvis du skriver i hvilke celler du vil have tallene og kravene til tallene retter jeg den gerne til

Sub Tilfaeldig()
Dim T As Integer
For C = 1 To 3
A:
T = Int(Rnd() * 100)
    If WorksheetFunction.CountIf(Range("C1:C3"), T) > 0 Then
    GoTo A:
    Else
    Range("C" & C) = T
    End If
Next
End Sub
Avatar billede finb Ekspert
04. november 2019 - 14:13 #5
=slump()*størsteØnskeligeStartværdi + slump()*størsteØnskeligeHop1 + slump()*størsteØnskeligeHop2
Avatar billede Plastsmølfen Praktikant
05. november 2019 - 20:50 #6
Der er tale om heltal mellem 1 og 10. Og tak for forslag. Desværre tror jeg ikke makroer vil være løsningen, da jeg skal kunne forklare, hvad den gør. Den ser ellers spændende ud...
Avatar billede Jan K Ekspert
05. november 2019 - 21:24 #7
Lav rn liste med tallene 1 til 10 i hver sin celle, fx H1 til H10.
I J1 til J10 indsætter du =SLUMP()
I hver af de celler, hvor de tre tal skal vises indsætter du en formel =H1, =H2 og =H3.
Sorter nu H- og I-kolonnerne efter I-kolonnen.
Avatar billede Plastsmølfen Praktikant
06. november 2019 - 08:54 #8
Jeg har prøvet de forskellige mulige måder. Den, der fungerer bedst for mig er vælg(slumpmellem((1;10);1;2;3......;10).
Jan, jeg kunne ikke få det til at virke....
Tak for svar...