25. oktober 2019 - 20:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Matematik opgave

Hey, jeg går i 1g, og jeg kan simpelthen ikke gennemskue denne opgave. Kan i hjælpe?
Nedestående omskrivninger viser et forsøg på at løse ligningen:
3x +2 (x+1) +7=5

3x + 2 (x+1)+7=5
3x + 2x + 1 +7 = 5
5x + 8 =5
5x=3

Det oplyses at omskrivningerne indeholder tre typer af fejl
- Marker de 3 linjer hvor der er fejl. Forklar i hvert tilfælde, hvad fejlen er.
-løs ligningen korrekt.
Avatar billede falster Ekspert
25. oktober 2019 - 20:42 #1
Linje 2, der skal ganges med 2 i begge led i parentesen:
3x+2x+2+7=5
Linje 3, der skal skiftes fortegn, når 8 (skal være 9) flyttes over på den anden side af =.
5x=-4
x=-4/5
25. oktober 2019 - 20:50 #2
Fedt! Tak! Ved du hvad den 3 fejl kan være?
Avatar billede falster Ekspert
25. oktober 2019 - 21:16 #3
Det handler måske om, hvordan man definerer fejl. Fejlen i linje 2 tages jo med, så de resterende linjer også er forkerte.

Eller:

Har du vist hele opgaven?
Den bør jo slutte med
X=3/5 (med fejlene).

Hvis der ikke er andre linjer end de, som du har vist, kan 3. fejl være, at sidste linje ikke er med x på venstre side af =.
25. oktober 2019 - 21:20 #4
Du har helt ret. Undskyld.
Glemte en linje, nemlig x=3/5
:/
Avatar billede Søren H Juniormester
06. februar 2020 - 19:34 #5
Hej Camilla
En anden gang kan du måske benytte denne enhedsomregner, prøv at se her https://altomteknik.dk/omregn-enheder/