Avatar billede Pletz123 Mester
19. oktober 2019 - 17:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Shuffle-funktion

Kan man lave en formel der blander fx 4 forskellige bogstaver, så de hver gang man ønsker det stiller sig op i en ny rækkefølge? Ligesom shuffle/bland-funktionen i WordFeud.
De fire bogstaver er fx indtastet således:
A1: A
B1. B
C1: C
D1: D
Avatar billede Jan K Ekspert
19. oktober 2019 - 19:40 #1
Det nemmestver nok at lave en koloone med fire tilfældige tal og så sortere efter den.
Altso hvis du har dine bogstaver i A1:A4 så indsæt =SLUMP() i B1:B4 og sorter så efter B-kolonnen.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. oktober 2019 - 08:07 #2
På baggrund af spørgerens ønske om en formel håber jeg Jan K vil acceptere, at jeg bygger lidt videre på hans udmærkede forslag:

A, B, C, D i A1:A4
=SLUMP() i B1:B4
=INDEX($A$1:$A$4;PLADS(B1;$B$1:$B$4)) i C1 som kopieres ned til C4
Tryk på F9 for at generere et nyt sæt.
Avatar billede Pletz123 Mester
20. oktober 2019 - 09:35 #3
Tak til jer begge for jeres svar. xl-Enthusiast har ret i at ønsket er en formel. Jeg kan dog ikke lige få den til at fungere. Jeg får denne tekst i C1: #NAVN?

Er der mon en lille slåfejl et sted?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. oktober 2019 - 10:00 #4
Avatar billede Pletz123 Mester
20. oktober 2019 - 10:07 #5
Fornemt! Tak for det.