Avatar billede lefsa62 Seniormester
10. august 2019 - 23:21 Der er 12 kommentarer

disabled

Jeg har denne streng.
Sidsten på linje 6 i strengen så står det >disabled<
problemet er at den er sat til >required< og det skal den være, så fejler den når i db bliver opdateret den bliver rød .
fjerner jeg >required< så skriver den ingen ting ved opdat af DB.
Hvad kan jeg gøre i stedet for

                                        <div class="col-md-8 mb-3">
                    <!--<div class="form-group">-->
                        <label>Email:</label>
                        <input type="text" class="form-control" name="email" placeholder="Enter email" value="<?php echo !empty($member['email'])?$member['email']:''; ?>" disabled>
                        <?php echo form_error('email','<div class="invalid-feedback">','</div>'); ?>
                    </div>
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
11. august 2019 - 06:57 #1
hvad sker der hvis du sletter disablet ??
disablet betyder jo du ikke kan skrive i feltet
Avatar billede lefsa62 Seniormester
11. august 2019 - 09:50 #2
Så sker det at jeg kan skrive i den igen, men det var ikke mening.
At jeg vil have den som disabled er at jeg eller andre  ikke skal kunne rette i den feldt.
Hvis jeg skriver > type="hidden" < istedet for >type="text"< så laver den input usynlig til dels godt men kan være ulempe hvis jeg gør det med alle.
Har du et forslag jeg kan bruge
Avatar billede Slater Ekspert
11. august 2019 - 10:33 #3
Prøv "readonly" i stedet for "disabled"?
Avatar billede lefsa62 Seniormester
11. august 2019 - 10:51 #4
Takker Det virkede på nær den ene Det er denne.
Den kan alige vel ændre det er en dropdown hvor den henter fra DB

                    <div class="col-md-8 mb-3">
                        <label class="title">År: </label>
                          <?php
                            $yearSelected = !empty($member['year'])?$member['year']:'';
                            echo form_dropdown('year', $years, $yearSelected, 'class="form-control"readonly');?>
                        <?php echo form_error('year','<div class="invalid-feedback">','</div>'); ?>
                    </div>
Avatar billede Slater Ekspert
11. august 2019 - 12:07 #5
Ja, readonly attributtet er ikke understøttet på en <select>.
Der er du nok nødt til i stedet at have en if-sætning før det, så hvis den skal kunne vælges i udskriver du den normalt, og hvis den skal være fast og ikke måtte ændres, giver du den kun den værdi den skal kunne være.

Du har allerede $yearSelected som variabel, så hvis du bare putter den ind som alle muligheder også, burde det virke. Altså, som nu hvis den skal kunne vælges, og hvis den skal være fast, så i stedet
form_dropdown('year', $yearSelected, $yearSelected, 'class="form-control"');
Burde vel virke.
Avatar billede lefsa62 Seniormester
11. august 2019 - 12:39 #6
hvad kan du foreslå det skal stå i stedet for Slater i den streng
Avatar billede Slater Ekspert
11. august 2019 - 12:49 #7
Ikke noget. Som sagt er der ikke noget attribut a la "readonly" der virker på en select, ud over "disabled", som du selv har fundet ud af ikke virker til den situation. Du kan ikke gøre det på den måde, men er i stedet nødt til at lave en if-sætning, som jeg lige beskrev.
Avatar billede lefsa62 Seniormester
11. august 2019 - 12:57 #8
Hvor har du skrevet if setningen?
Avatar billede Slater Ekspert
11. august 2019 - 14:22 #9
Jeg har ikke skrevet den, jeg har beskrevet den. Jeg kan ikke skrive den for dig, da jeg ikke ved under hvilke omstændigheder du vil have valgmulighederne til at være låste, og hvornår de skal kunne rettes.
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. august 2019 - 11:02 #10
En anden mulighed kunne måske være ligesom det er gjort her:
<select id="test" >
  <option disabled value="0">Vælg...</option>
  <option disabled value="1"  selected>Naturvidenskab</option>
  <option disabled value="2">Strukturalisme</option>
  <option disabled value="3">Fænomenologi</option>
  <option disabled value="4">Kritisk teori</option>
</select>

Dvs: At hver enkelt option sættes som disabled. Så kan du ganske vist godt klikke dig ind på selecten, men du kan ikke ændre det angivne valg.
Avatar billede Slater Ekspert
12. august 2019 - 11:05 #11
#10: I så fald er han bare nødt til at gå væk fra at bruge den CodeIgniter form_dropdown() funktion, da den vist ikke understøtter at sætte attributter på de enkelte options. Men klart også en mulighed.

Dog kræver det stadig at vide hvornår de skal kunne rettes og hvornår de ikke skal.
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. august 2019 - 11:12 #12
#11: Aarh ja, den codeIgniter-reference havde jeg overset. Troede det var en selvprogrammeret funktion.

Og ja, helt sikkert: Løsningen forudsætter en fortløbende evaluering af om selecten skal være disabled, og hvilken af mulighederne, der skal fremstå som selected. Det undgår man ikke.