Avatar billede omn Mester
18. juni 2019 - 23:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Rename of fieldname in tabel ?

How do I rename a fieldname in a table to a new name. ?  I want to do it via SQL or doCmd.
Vh. OMN
Avatar billede bvirk Guru
18. juni 2019 - 23:49 #1
Det tror jeg ikke man kan - ikke i ét skridt  i hvert fald, med sql eller docmd.

Man kan med 3 skridt i sql, men det er så med den ineffektivitet at data bliver kopieret og slettet.
1.alter tabel add column newfield <type specification>
2.update table set newfield=oldfield
3.alter tabel drop column oldfield

Men der eksisterer tilsyneladende en funktion dertil i adox

https://tzuhsun.wordpress.com/2009/05/03/rename-field-in-ms-access-using-adox-cnet/
Avatar billede bsn Forsker
18. juni 2019 - 23:58 #2
You can rename a column name of a table by ALTER TABLE statement.

Syntax:

ALTER    TABLE    table_name

RENAME  COLUMN  column_name  TO  new_column_name;

Example:

ALTER    TABLE    EMPLOYEE

RENAME  COLUMN    salary    TO    salary_amount;

In the above example, the SALARY column of the EMPLOYEE table has been renamed to the new name SALARY_AMOUNT by ALTER TABLE statement.
Avatar billede terry Ekspert
19. juni 2019 - 10:00 #3
CurrentDb.TableDefs("TableNameGoesHere").Fields("OldFieldNameGoesHere").Name = "NewFieldNameGoesHere"
Avatar billede terry Ekspert
19. juni 2019 - 10:02 #4
I know its not sql or docmd but if you can use docmd then why not something else ;-)
Avatar billede terry Ekspert
19. juni 2019 - 13:14 #5
Thanks, great you could use it :-)