02. juni 2019 - 07:58Der er
7 kommentarer og 2 løsninger
Sum formel med variable cellereferencer =SUM(adr1:adr2)
God ide søges: I et ark med variabelt antal rækker (fra 10 til 200), vil jeg gerne definere første og sidste række i en specifik kolonne med variabler, så SUM cellen (i række 1) altid kommer til at indeholde sammentælling fra 2.til sidste række Min kode kan finde første og sidste række. Jeg har søgt at lave det med cellereferencen .address, men det er ikke lykkedes. På forhånd tak Henry Poulsen
Du skal lave et gennemløb hvor du spørger på om cellen er tom. Du kan tage udgangspunkt i din A2 og så bruge funktionen offset til at navigere ned i de øvrige rækker.
tma #4 Med din metode er det nemt at finde første og sidste celle jeg vil tælle sammen. men kan en VBA makro med din foreslåede metode indsætte en formel i celle A1 =sum(var1:var2), hvor var1 er første celle og var 2 sidste celle i sammentællingen ? i første makro gennemløb skal måske sammentælles A2:a19, og når jeg en uge senere tilføjer 31 rækker skal sammentælles A2:a50, I mit hoved kan det ikke lade sig gøre, men jeg vil rigtig gerne udvide mit kendskab til VBA
tma, tak for dit indlæg, desværre kan jeg ikke få den til at virke i mit projekt. Min makro kører et forenings-regnskab med alm. konterings principper, dvs. Debet - Kredit over 20 kontonumre (40 kolonner). Disse 40 kolonner vil jeg have talt sammen hver for sig, men i ingen af kolonnerne er der tal i alle celler. Første gang jeg kører makro skal sammentællingen måske være A2:A19 hvor der i nogle kolonner kun er tal i 3 celler, næste gang har jeg tilføjet 31 rækker så sammentællingen skal være A2:A50 med et andet variabelt antal udfyldte celler. Så jeg må blive ved forslaget A2:A200. Der er rigtig mange spændende ideer i dit link, dem vil jeg gerne gemme til evt kommende makroer. hilsen
Jeg har fundet en løsning der ligner =SUM(G3:G300). Formlen er i udgangspunkt =Sum(G$3:G4) og makro laver autofyld i alle kolonner. Jeg indsætter data ved at kopiere udfyldte rækker fra et indtastningsark (det kan være mellem 1 og 50 rækker) med følgende kode Rows("4:4").Select Selection.Insert Shift:=xlDown Rækkerne indsættes altid øverst i journal-arket men under min sum række som er lige under kolonne tekster. Række 3 lader jeg være blank og skjult. Efter indsættelse af 10 rækker ser formlen sådan ud =SUM (G$3:G14). Dermed sammentælles alle tal i celleområdet.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.