Avatar billede thedustyboy Novice
28. april 2019 - 21:25 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Statiske referencer - virker ikke.

Hejsa.

Jeg har to ark.
Et med data.
Et med beregninger.

Ved beregningerne ønsker jeg at tage tallet fra C4 (i ark 1) og gange med en celle i ark 2.
Og det skal ALTID være C4.
I morgen sætter jeg så en ny kolonne C ind og fylder tal i den.
Dermed bliver dagens (det der står i) kolonne C til morgendagens kolonne D.

Jeg prøver at lave statiske celle referencer.
Ved at sætte $ foran celle referencen ($C$4).

Men når jeg så sætter en ny kolonne C ind i ark 1, så ændrer referencen sig fra ($C$4) til ($D$4).

Hvorfor ??
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
28. april 2019 - 22:26 #1
prøv
INDIREKTE("R4C3";0) istedet for C4
Avatar billede thedustyboy Novice
28. april 2019 - 22:35 #2
Hej Jan.

Tak.
Kan du forklarer den - så velbevandret er jeg ikke i Excel, så jeg kan gennemskue den :-) ?
Avatar billede Mads32 Ekspert
28. april 2019 - 22:45 #3
Hej

Sådan er exel opbygget, og det er normalt rigtig godt.

Din udfordring kan løses med makro.

Det kan også løses manuelt ved at lave lidt kopiering og flytning af celler

Jeg vedlægger et eksempel

https://www.dropbox.com/s/4eqng8efat47xe2/Statiske%20referencer%20virker%20ikke_%20mads32.xlsm?dl=0

Jeg hører gerne dine kommentarer, om du kan bruge indlægget eller ej.

m v h mads32
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
28. april 2019 - 23:21 #4
Hejsa
indirekte bruges til at skrive en celle reference enten i formatet A1 eller R1C1 som er det samme men ved A1 er excel bygget så den hænger ved cellen hvor imod R1C1
er en henvisning til Række(R) og Kolonne(C)

Jan
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. april 2019 - 06:06 #5
At du sætter dollartegn i cellereferencen ($C$4) har kun effekt på adresser i formler der senere kopieres; det har ingen effekt på selve formlen når du indsætter eller sletter celler der påvirker formlen.

Den bedste måde at gøre en cellereference statisk (non-adjusting)  er at gøre som vist i en af nedenstående eksempler. Har du formlen i Ark1 kan du gøre som Jan allerede har indikeret. Har du formlen i Ark2 skal der arkreference med. Altså, lad os sige, art du skal gange Ark1!C4 med Ark2!A1, og du opretter formlen i Ark2, så kan du bruge:

=INDIREKTE("Ark1!R4C3";0)*A1    (R4C3 betyder række 4, kolonne 3, altså celle C4 = Jans løsning)

eller, hvad der giver samme resultat

=INDIREKTE("Ark1!C4")*A1

Det er det sidste argument i Jans formel (altså nul) der fortæller Excel, at der anvendes R1C1-notation. Sidste argument udeladt betyder A1-notation.
Med korrekt syntaks gør det ingen forskel hvilken af de to notations-former der anvendes.

En anden mulighed, forudsat du aldrig indsætter en ny række før række 4, er at bruge:

=INDEKS(Ark!1!4:4;3)*A1
Avatar billede thedustyboy Novice
01. maj 2019 - 08:45 #6
Tak for hjælpen.
10-øren faldt med forklaringen fra xl-Enthusiast.

Det ser ud til at løsningen opfylder det jeg lige manglede.
Dejligt at se at der er hjælpsomme mennesker til.

Tak.