Avatar billede schoesler Juniormester
24. februar 2019 - 20:32 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

VBA kode

Hej Eksperter

Jeg har brug for jeres hjælp.!

tænkte at lave en macro i VBA

har et beskyttet regneark som indeholder noget tidsregistrering. Jeg vil gerne tilføje nogle rækker i forlængelse af regnearket samt kopiere formlerne med.

Jan
24. februar 2019 - 21:42 #1
Her er lidt at lege videre med - god fornøjelse

Sub schoelser_954808()
    Dim ws As Worksheet, i As Integer, lNextRow As Long
    Const numberOfColumns = 7

    Set ws = ActiveSheet
    lNextRow = ws.Range("A1").End(xlDown).Row + 1

    With ws
        .Unprotect Password:=""
        For i = 1 To numberOfColumns 'checker sidste række for formler - en kolonne ad gangen
            If .Cells(lNextRow - 1, i).HasFormula Then
                .Cells(lNextRow, i).Formula = .Cells(lNextRow - 1, i).Formula 'kopierer formler
            End If
        Next i
        .Protect Password:=""
    End With
End Sub
Avatar billede schoesler Juniormester
24. februar 2019 - 23:00 #2
Hej smartoffice_dk

Det er netop løsningen. dog mangler jeg at kunne få kanterne med i kopieringen.

Jan
24. februar 2019 - 23:17 #3
Sub schoelser_954808()
    Dim ws As Worksheet, i As Integer, lNextRow As Long
    Const numberOfColumns = 7

    Set ws = ActiveSheet
    lNextRow = ws.Range("A1").End(xlDown).Row + 1

    With ws
        .Unprotect Password:=""
        For i = 1 To numberOfColumns 'checker sidste række for formler - en kolonne ad gangen
            If .Cells(lNextRow - 1, i).HasFormula Then
                .Cells(lNextRow, i).Formula = .Cells(lNextRow - 1, i).Formula 'kopierer formler
            End If
            .Cells(lNextRow - 1, i).Copy
            .Cells(lNextRow, i).PasteSpecial xlPasteFormats
        Next i
        .Protect Password:=""
    End With
End Sub
24. februar 2019 - 23:33 #4
Alle de gange koden ovenover kommer til at kopiere kan godt gøre koden lidt sløv, specielt ved mange kolonner, så copy/past nummer skal kun gøres én gang, som her...

<DIV>
Sub schoelser_954808()
    Dim ws As Worksheet, i As Integer, lNextRow As Long
    Const numberOfColumns = 7

    Set ws = ActiveSheet
    lNextRow = ws.Range("A1").End(xlDown).Row + 1

    With ws
        .Unprotect Password:=""
        For i = 1 To numberOfColumns 'checker sidste række for formler - en kolonne ad gangen
            If .Cells(lNextRow - 1, i).HasFormula Then
                .Cells(lNextRow, i).Formula = .Cells(lNextRow - 1, i).Formula 'kopierer formler
            End If
        Next i
        .Range(.Cells(lNextRow - 1, 1), .Cells(lNextRow - 1, numberOfColumns)).Copy
        .Range(.Cells(lNextRow, 1), .Cells(lNextRow, numberOfColumns)).PasteSpecial xlPasteFormats
        .Protect Password:=""
    End With
End Sub
</DIV>
24. februar 2019 - 23:33 #5
Glem <div></div>
Avatar billede schoesler Juniormester
25. februar 2019 - 08:07 #6
Hej Flemming

Det virker med undtagelse af formlerne. feks er en formel =HVIS(E3>=0;D3;" ") og når den bliver kopieret er den stadig =HVIS(E3>=0;D3;" ") men burde være =HVIS(E4>=0;D4;" ")

Jan
25. februar 2019 - 11:52 #7
Sub NyRaekke()
    With ActiveSheet
        .Unprotect Password:=""
        Range(.Range("B" & Rows.Count).End(xlUp), .Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(0, 24)).Copy Destination:=.Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1, 0)
        .Protect Password:=""
    End With
End Sub
25. februar 2019 - 15:01 #8
Denne udgave sletter gamle værdier fra forrige linie

[div]Sub schoelser_954808()
    Dim ws As Worksheet, i As Integer, lNextRow As Long
    Const numberOfColumns = 7

    Set ws = ActiveSheet
    lNextRow = ws.Range("A1").End(xlDown).Row + 1

    With ws
        .Unprotect Password:=""
        .Range(.Cells(lNextRow - 1, 1), .Cells(lNextRow - 1, numberOfColumns)).Copy Destination:=.Range(.Cells(lNextRow, 1), .Cells(lNextRow, numberOfColumns))
        For i = 1 To numberOfColumns
            If Not .Cells(lNextRow - 1, i).HasFormula Then 'Ryd op
                .Cells(lNextRow, i).Value = ""
            End If
        Next i
        .Protect Password:=""
    End With
End Sub[<div]