Avatar billede Klaus W Ekspert
11. februar 2019 - 10:02 Der er 2 kommentarer og
4 løsninger

Lås af celler

Nogle der kender en kode hvor ved jeg kan låse en enkelt celler i et Excel ark. Og jeg selvfølgelig selv kan låse op, eller andre kan hvis de for koden.

Med venlig hilsen Klaus W
Avatar billede Jan K Ekspert
11. februar 2019 - 10:34 #1
Alle celler er pr. Definiton låst, så du ksn åbne dem alle under Celleformat. Lås derefter den, du vil låsr, og beskyt så arket under Data.
Avatar billede perhol Seniormester
11. februar 2019 - 11:32 #2
Først og fremmes skal den/de cell(r) der skal kunne låses/låses op være markeret som låste. Hvis det kun er enkelte celler der skal kunne låses, skal du først sikre dig at andre celler ikke låses.
Marker alle celler i arket, højreklik i det markerede og vælg 'Formater celler...'.
Vælg fanen 'Beskyttelse'.
Er der en markering i boksen Låst, så fjern den. Gå tilbage til arket ved at trykke på 'OK' knappen.
Nu skal du markere den/de cell(r) der skal kunne låses/låses, højreklik i det markerede og vælg 'Formater celler...', Vælg fanen 'Beskyttelse'.
Sæt nu en markering i boksen Låst. Gør alt det ovenstående i alle din ark.
Så er du klar til at lave en VBA-kode (en makro) der låser den/de ønskede cell(r) - og bagefter en anden kode der låser op igen.
For at gøre dette skal du gå til VBA-editoren. Tryk på tasterne 'Alt' og 'F11' samtidig.
Nu åbner VBA-editoren. I den skal du lave 2 subrutiner. Skal du sikre at det kun er dig (og andre der kender en kode) der kan låse/låse op skal du trykke på menuen 'Tools' punktet 'VBAProject Properties...'.
En boks med 2 faner åbner. Vælg fanen 'Protection'. Sæt en markering i boksen 'Lock project for viewing og skriv det ønskede kodeord 2 steder længere nede.
Nu er du klar til at lave de 2 subrutiner. Jeg plejer at lave dem private og placere dem i et modul.
Ude til venstre i VBA editoren skulle der gerne være en boks hvor du kan se et VBAProject. Er der ikke det - tryk på tasterne Ctrl og R samtidig. Øverst i VBAProject skal den gule mappe være markeret.
Til venstre for 'VBAProject (ArkNavn) er der et +-I hver sub er der koder der tegn, tryk på det og du skulle gerne se en mappe for Microsoft Excel Objects hvor du kan se navnene på dine ark samt 'ThisWorkbook'. Du har brug for at lave en mappe til moduler. Højreklik i det hvide område neden under 'ThisWorkbook' og vælg Insert og vælg Module. Der kommer nu en ny mappe med navnet 'Modules' og neden under det 'Module1'. Det er i dette modul du skal lave dine sub's. Herunder giver jeg dig mine 'LåsAlleArk' og 'LåsAlleArkOp' sub's.  I begge sub's er der kode der slår skærmopdatering fra så man ikke på skærmen ser hvad koden laver. Den går fra ark til ark og låser/låser op indtil det er gjort for alle ark i dit projekt. Du skal udskifte teksten DitKoderord med din egen adgangskode.
Her er de:
Private Sub LåsAlleArk()
    Application.DisplayAlerts = False
    Application.ScreenUpdating = False
    Dim i As Integer
    For i = 1 To Sheets.Count
        Sheets(i).Activate
        ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True, Password:="DitKoderord"
    Next
    Sheets("Kassebog").Select
    Range("B5").Select
    ActiveWindow.SmallScroll Down:=-4
    ActiveWindow.DisplayWorkbookTabs = False
    Application.ScreenUpdating = True
    Application.DisplayAlerts = True

End Sub

Private Sub LåsAlleArkOp()
    Application.DisplayAlerts = False
    Application.ScreenUpdating = False
    Dim i As Integer
    For i = 1 To Sheets.Count
        Sheets(i).Activate
        ActiveSheet.Unprotect Password:="DitKoderord"
    Next
    Sheets("Kassebog").Activate
    ActiveWindow.DisplayWorkbookTabs = True
    Application.ScreenUpdating = True
    Application.DisplayAlerts = True
End Sub
Avatar billede Lorentz Aarhus Juniormester
11. februar 2019 - 12:53 #3
Hej Klaus, jeg har lavet en video guide til hvordan du låser og beskytter celler i Excel hvis det er noget du kan bruge: https://enkelexcel.dk/beskyt-laas-celler-excel/
Avatar billede Klaus W Ekspert
11. februar 2019 - 14:30 #4
Hej Alle sammen jeg takker for hurtige svar, jeg vil lige kikke på hvilken en der passer min tjn liste bedst.

KW
Avatar billede perhol Seniormester
11. februar 2019 - 14:34 #5
Den metode Lorentz Aarhus viser er langt hurtigere hvis det kun er låsning du har brug for at kode.
Min kan benyttes hvis der skal laves kodning til andre ting i projektet, så er al kode beskyttet på en gang, også låsningen af celler.
Avatar billede Klaus W Ekspert
19. februar 2019 - 16:54 #6
Jeg takker jer begge for det hurtige svar