Avatar billede Pia_Jensen Mester
08. februar 2019 - 14:20 Der er 16 kommentarer

Windows Server - Xampp - SSL - HTTPS

Jeg har en Windows Server, hvor jeg har installeret Xampp på og så har jeg et domainnavn som peger på min IP-adresse.

Hvordan får jeg gjort forbindelsen sikker, så man kan bruge https lige nu kan man kun bruge http?

Jeg har forsøgt at følge denne vejledning:
https://stackoverflow.com/questions/5801425/enabling-ssl-with-xampp

Når jeg åbner https://mitdomainnavn.dk/ så står der "Ikke sikker" med rød skrift og når jeg klikker på det står der "Certifikat ugyldigt" klikker jeg på det står der udstedt til localhost.

Skal man have nyt certifikat fra f.eks. LetsEncrypt og hvordan får man det?
Avatar billede Pia_Jensen Mester
08. februar 2019 - 17:00 #1
Jeg har fundet frem til at man kan lave sit eget certifikat således:

cmd
c:
cd \xampp\apache
makecert

Certifikatet er desværre ikke gyldigt, hvordan kommer jeg videre?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2019 - 17:29 #2
Avatar billede Pia_Jensen Mester
08. februar 2019 - 18:01 #3
Det er ikke kun på localhost det skal virke, det er på mit domain:

Jeg får denne besked i Google Chrome når jeg åbner https://mitdomainnavn.dk/

Din forbindelse er ikke privat
Brugere med ondsindede hensigter kan forsøge at stjæle dine oplysninger fra mitdomainnavn.dk (f.eks. adgangskoder, beskeder eller kreditkort). Få flere oplysninger
NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. februar 2019 - 19:45 #4
Benyt LetsEncrypt til at generere et certifikat til dit domain - bare husk at forny hver måned, helst automatisk.
Avatar billede Slater Ekspert
08. februar 2019 - 20:59 #5
Det er dog ikke lige så let at bruge LetsEncrypt til WAMP, ser det ud til.

Jeg har faktisk aldrig kigget på det før, men prøvede lige at søge på det - og LetsEncrypt har, ud over certbot til Linux, også et par alternativer til IIS på Windows. Men Apache på Windows? Der kan jeg ikke lige finde noget.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. februar 2019 - 21:18 #6
Jeg tænker, at man kan bruge modellen med automatisk fornyelse af certifikatet på IIS'en og så blot eksportere det, for så at importere i Amache'm.
Avatar billede Slater Ekspert
08. februar 2019 - 21:21 #7
Muligt. Kræver så bare at man også har IIS installeret, og så vidt jeg husker er IIS meget glad for at optage port 80, uanset om man ikke har nogen websites på den.

Men det er vel forsøget værd. I så fald er der f.eks. Certify The Web: https://github.com/webprofusion/certify
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. februar 2019 - 21:41 #8
IIS'en er blot en rolle, du tilføjer serveren. IIS'en optager ikke nogen port "på egen hånd" - det er helt op til dig selv, hvilke porte, du vil have dine sites til at lytte på.
Avatar billede Slater Ekspert
08. februar 2019 - 22:00 #9
Jooo, det gør den jo så. Når du installerer IIS lytter den helt automatisk på port 80, hvilket også giver meget god mening for en webserver. Jeg mener som sagt bare at den ikke var så glad for at give slip på den engang - men jeg ved ikke om det har ændret sig.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. februar 2019 - 22:18 #10
Nope - det eneste, der er knyttet til port 80 på IIS er default site, du kan ændre port på efter behag. IIS og Apache kan fint bo sammen.

Eneste årsag til at vi snakker om port 80 er en anbefaling, at HTTP knyttes til den port - der er intet til hindring for at det sker på alle andre porte end lige nøjagtigt 80.

Men fred være med det, nu vil jeg lade Pia_Jensen lege lidt med LetsEncrypt og Certify, så vi kan høre om hun er kommet i mål med det.
Avatar billede Slater Ekspert
08. februar 2019 - 22:33 #11
Så det du siger er nøjagtig det samme som mig, men alligevel modsiger du mig?
Avatar billede Pia_Jensen Mester
11. februar 2019 - 14:33 #12
Det ser godt ud nu i "Certify SSL Manager", der står Certificate Active ud for mit domain

https://certifytheweb.com/

Det ser dog ikke ud til at det virker endnu på mit domain, der går sikkert lige lidt tid.
Avatar billede Pia_Jensen Mester
12. februar 2019 - 11:49 #13
Jeg tror det er muligt at få certifikatet ind i xampp windows således:
https://www.opencodez.com/apache/ssl-certificate-and-install-in-xampp.htm

Jeg kan ikke lige se hvordan man får den til at forny certifikatet automatisk (så det automatisk bliver fornyet i xampp windows)

Det kan være jeg finder ud af det senere
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. februar 2019 - 11:55 #14
"Treansporten" over i XAMPP tror jeg heller ikke rigtigt på at der findes en automatiseret måde til, men i det mindste kan IIS-certifikatet passe sig selv. :-)
Avatar billede Pia_Jensen Mester
19. februar 2019 - 17:34 #15
Nu er jeg gået over til at bruge Ubuntu server og installerede først lampp, men den stoppede jeg igen og så installerede jeg apache2 og så fulgte jeg bare vejledningen på nettet og så virker det. Så er det spændende om 3 måneder om det bliver fornyet automatisk
Avatar billede Slater Ekspert
19. februar 2019 - 17:45 #16
Hvis du har brugt certbot og sat den ordentligt op i crontab, så burde det gå glidende. Men det er naturligvis det der er interessant at se til den tid.