Avatar billede Maiken Misser Praktikant
30. januar 2019 - 14:40 Der er 1 kommentar

Dubletværdier

Hej ComputerWorld, :-)

Jeg har lidt udfordringer med at skabe mine dubletværdier om til en værdi... Jeg har et meget stor datasæt, hvor jeg har 4 kolonner med en masse værdier i hver kolonne. Jeg er allerede klar over, hvordan jeg får markeret alle dubletværdierne, men jeg har behov for at vide, hvordan jeg erstatter dem til én værdi?

(Eks. 4 x værdier af samme navn vil jeg gerne have erstattet i/til en kolonne, så jeg ikke har nogle gennemgangere i mit Excel-ark.)

Derudover vil jeg høre, om i også kan guide mig til at fjerne de værdier der ikke er dubletværdier til en ny "selvstændig" kolonne?

På forhånd, mange tak!

De bedste hilsner

Maiken
Avatar billede bobo Praktikant
01. februar 2019 - 14:17 #1
Hvis jeg forstår dit problem rigtigt kan det løses med med hvis formel og benytte filtre:
sorter dit datasæt efter A-Z i den kolone du gerne vil fjerne dubletter i. Benyt herefter af følgende formel =IF(A2="";"";IF(A2=A3;"dubletværdi";"")) i kolonen ved siden af. Filter så denne kolone ved at fjerne alle de rækker med dubletter.
Hvis jeg har misforstået dit problem kan du evt uploade et excel ark med hvad der sker før og efter.