Avatar billede Sette1808 Praktikant
29. januar 2019 - 10:56 Der er 4 kommentarer

Hjælp til Excel

Hejsa
Jeg behøver hjælp i Excel så håber nogle måske kan hjælpe mig, prøver så godt jeg kan at forklare mit problem.

Jeg har en del rækker i mit Excel dokument som jeg gerne vil have "låst" sammen - det vil sige hvis man har lyst til at sortere i kolonne A-B-C-D eller E, så har jeg nogle rækker som skal høre sammen under en sortering - Eks. jeg har rækker som altid SKAL "hænge" sammen i en sortering - lige meget hvad der står i kolonnerne - det er ikke kun 1 gang jeg har det i min dokument jeg har det rigtig mange mange hvor jeg skal have rækkerne til at "hænge" sammen
Ved ikke om det kan lade sig gøre, jeg har prøvet at vise en eks. på mit dokument

Det jeg ønsker er at Firmanavn XXXX (de 3 rækker) skal altid følges af i en evt. sortering
og at firmanavn YYYY ( de 2 rækker)  ligeledes skal følge af i en evt. sortering.

Er der nogle der kan hjælpe med hvordan jeg kan "låse" rækkerne sammen som jeg ønsker det - skal lige siges at rækkerne altid kommer i rækkefølge -

Jeg er ikke helt ekspert i Excel så en ikke alt for "nørdet" sprog vil jeg blive taknemlig for

På forhånd tak for hjælpen ....

      Kolonne A      Kolonne B      Kolonne C        Kolonne D          Kolonne E
      Firmanavn      Event            Navn            Antal event        antal personer
        xxxxx              aaa                ddd
        xxxxx              bbb                eee
        xxxxx              ccc                ddd                    3                        2
        YYYY              fff                  ggg
        YYYY              hhh                ggg                    2                        1
Avatar billede Daffodil Professor
29. januar 2019 - 12:00 #1
Nu ved jeg jo ikke hvor basic du er i Excel, men jeg gør et forsøg.

Stil dig i overskriftsrækken "Firmanavn" og vælg faneblad "Data" øverst i Excel og vælg her "Filtrer"
Så kommer der et ikon med en pil nedad i de celler der er udfyldt. I dit eksempel i kolonnerne fra A til E.

Hvis du trykker på ikonet i en af kolonnerne vil der komme nogle sorteringsmuligheder op. Prøv dig frem. Afhængig af hvad du vælger får du forskellige resultater.

Ingen rækker vil blive adskilte, hermed mener jeg ingen data forsvinder ned på en anden række. Hvis du sortere stigende eller faldende i kolonne A vil dine firmanavne komme efter hinanden efter hierakiet i alfabetet. Tal før bogstaver eller omvendt afhængig af sorteringsrækkefølgen.

HUSK: Hvis du skal sortere i en bestemt rækkefølge på flere kolonner skal du sortere bagfra, dvs. den sidste skal sorteres først. Lidt ligesom i bibelen, lad de sidste blive de første.
Avatar billede Sette1808 Praktikant
29. januar 2019 - 13:11 #2
Hejsa Daffodil

Tusinde tak for din besked - men tror ikke helt det er det jeg skal  - det jeg skal er at jeg skal have 3 rækker til at "høre" sammen altså 3 rækker som aldrig må blive skilt af i en evt sortering.  hvis jeg laver en sortering i antal event hvor jeg vil have dem til at ligge øverst som har været med til flest events (altså det højeste tal øverst) - så vil  min kolonne med Firmanavn ændre sig og dermed også rækkerne (selvf.) - hvis jeg har det samme firma navn i 3 rækker som hedder xxxx  - cellen under event er tom i 2 af rækkerne - vil det samme firmanavn ikke hænge sammen hvis jeg laver en sortering under event - så min spørgsmål er om jeg kan "klistre" rækker sammen så de altid vil stå sammen under en sortering.
Håber du forstår eller spørg endelig
Avatar billede Daffodil Professor
29. januar 2019 - 15:11 #3
Du kan prøve med "Subtotal" og "Grupper" på faneblad "Data".

Sorteringen er dog ikke optimal. Det er ikke min stærke side, men du kan gruppere firmanavnene så de følges ad.
Avatar billede Sette1808 Praktikant
30. januar 2019 - 16:42 #4
hej igen
hmmm det virker sørme ikke for så skal jeg lave subtotal på hver enkelt firma og så vil den ikke lave suptotal - desværre

det simpelten irreterende at man ikke kan sortere hvis jeg laver flere rækker på "en sag"

men tak fordi gav dig tid til det