Avatar billede afh Nybegynder
27. august 2001 - 14:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Check om en side eksisterer (er online)

Kan man lave et lille script der checker om der findes en fil på en bestemt adresse, og udfører en handling hvis der gør og en anden hvis ikke?

Altså således at jeg fra min alm. hjemmeside (altid online) checker om min webserver på min private maskine er startet og i givet fald laver nogle links til den. Er den slukket vises linkene ikke.
Avatar billede prodic Mester
27. august 2001 - 14:43 #1
http://www.blackcode.com/server-watch/

Kan du ikke bruge sådan en løsning, der tjekker om siden er online?
Avatar billede roenving Novice
27. august 2001 - 14:56 #2
>>prodic
Jeg har sværtt ved at se, hvordan han skulle checke det fra webserveren ? Men måske er der en måde !-]

Men kan du ikke prøve at loade din side i en skjult frame (eller noget), og så se, om der er genereret en fejl.

Ingen fejl = din private er on-line.

hth
jes

Ps. Uden signed scripts, vil du kun kunne se noget af den anden side programmatisk, hvis der er fejl!
Avatar billede prodic Mester
27. august 2001 - 15:02 #3
Roenving->Det var såmænd også bare et forslag til en alternativ løsning. ;-)
Avatar billede afh Nybegynder
27. august 2001 - 15:03 #4
prodic>> Så vidt jeg lige kan se sender blackcode \"bare\" en mail hvis serveren går ned. Det er jo ikke godt nok  - jeg vil godt have at der checkes når min index.html loades.

roenving>> Det lyder som om du er inde på noget at det rigtige. Men jeg har brug for et lidt mere konkret hint - hvordan får jeg scriptet til at reagere på en fejl (en \"errorlevel for java\"-lignende ting?)?

Avatar billede jakoba Nybegynder
27. august 2001 - 15:07 #5
Jo det kan du faktisk godt. Dvs ikke filen, men serveren.

<script>

var testImg = new Image();

function checkServer() { // test om server kan nås
  testImg.src = \"http://denderserver.dk/lille_billede.gif\"
  setTimeout( \"fikviden()\", 400 );  // 400 millisekunder (lav om efter behag)
}; //end

function fikviden() {
  if testImg.complete )
      alert( \"serveren er online\" )
  else
      alert( \"serveren er offline eller uacceptabelt langsom\" );
}; //end

</script>

mvh JakobA
Avatar billede roenving Novice
27. august 2001 - 15:10 #6
>>jakoba

Du havde dda lidt travlt ;·]

function fikviden() {
  if ( testImg.complete )
      alert( \"serveren er online\" );
  else
      alert( \"serveren er offline eller uacceptabelt langsom\" );
}; //end
Avatar billede afh Nybegynder
27. august 2001 - 15:21 #7
jacoba>> Det ser godt ud! Jeg tester lige i aften når jeg kommer hjem, inden jeg giver point.

Avatar billede afh Nybegynder
27. august 2001 - 15:21 #8
Og undskyld at jeg stavede dit navn forkert JakobA :)
Avatar billede milpoer Nybegynder
27. august 2001 - 15:25 #9
Hvad med at lave en lille funktion der pinger din Egen server og hvis den kan pinges loades de links med..

Avatar billede afh Nybegynder
27. august 2001 - 15:37 #10
milpoer>> jo, der var også en mulighed. Lige pt. lukker min firewall dog af for ping, men det kan naturligvis ændres. Kan jeg få JakobA\'s løsning til at spille, holder jeg mig dog nok til den.
Avatar billede milpoer Nybegynder
27. august 2001 - 15:40 #11
Den er også mindst lige så god..

MEn dette er jo et forum hvor forslag og ideer skal bringe én den rigtige vej.. Så jeg kom bare med det forslag der faldt mig ind.

Held og lYkke..
Avatar billede afh Nybegynder
27. august 2001 - 15:44 #12
Afgjort - gode ideer er altid velkomne!

Det var da næppe faldet mig ind selv at bruge ping, men ideen er god nok!

Og tak :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. august 2001 - 16:01 #13
Det er da vist endda ligefrem det ping er beregnet til :-))
Avatar billede afh Nybegynder
27. august 2001 - 19:19 #14
jakoba> checkServer() funktionen virker helt som den skal (med rettelse af de obligatoriske \"stavefejl\" som roenving påpegede ;)

Tak for hjælpen allesammen!