Avatar billede chrisrj Forsker
11. december 2018 - 14:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tjek at sti ikke er del af anden sti

Hejsa

Jeg laver mig en rekursiv funktion, som helst ikke bør gå amok. :D

Så hvordan tjekker man om en given sti er indeholdt i en anden sti?

Lige nu har jeg disse tjeks:
if ($src === '/' || $src === $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] || (!is_dir($src))) { // check for errors/misuse
            throw new InvalidArgumentException("Source path must be a directory");
        }
        if ($dst === '/' || $dst === $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] || (!is_dir($dst))) { // check for errors/misuse
            throw new InvalidArgumentException("Destination path must be a directory");
        }
        if ($dst === $src) { // check for errors/misuse
            throw new InvalidArgumentException("Destination and Source paths must be different");
        }
Avatar billede ejvindh Ekspert
11. december 2018 - 20:46 #1
$a = 'How are you?';
$b = 'are';
if (strpos($a, $b) !== false) {
    echo 'b-variablen er en del af a-variablen';
}
Avatar billede acore Ekspert
11. december 2018 - 22:29 #2
#1: Et path kan være absolut eller relativt, og xxx er det samme som xxx/../xxx, så almindelig string comparison duer ikke.

Men php’s realpath() gør det:

realpath($dst) == realpath($src)
Avatar billede chrisrj Forsker
11. december 2018 - 22:46 #3
Desværre vil ingen af de forslag dække.

Eksempel:
Mappe struktur (punktum = undermappe):
mappe1
.mappe2
..mappe4
.mappe3
..mappe5
...mappe6

Hvis sti1 = mappe2 og sti2 = mappe4, så er sti2 indeholdt i sti1, da stien skal køres igennem i alle undermapper - beklager, at det nok ikke var helt klart fra starten af.
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. december 2018 - 11:57 #4
Handler det så ikke bare om, at du laver en streng med den fulde sti (vha realpath) til "sti1" og en streng med den fulde sti til "sti2" -- og du så bagefter tester for, om "sti2" starter med det samme som "sti1"? (strpos === 0)
Avatar billede chrisrj Forsker
12. december 2018 - 11:58 #5
Jamen, det kan da godt være. Jeg prøver. :)
Avatar billede chrisrj Forsker
12. december 2018 - 12:20 #6
Dette virker:

if (strpos(realpath($basepath), realpath($pathToCheck)) === 0) { echo "included<br>"; } else { echo "not included<br>"; }

Men kun med stier der eksisterer...realpath er ikke problemfri.

hvis jeg skriver realpath('../v0.1'); som ikke eksisterer, giver den stien til mappen som koden ligger i...!

Hvordan fanger jeg dét case?
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. december 2018 - 13:19 #7
Ok, så er du jo nok nødt til at indføre et check på om mapperne eksisterer først. Det kan du gøre enten med realpath selv, eller med file_exists. Nu er jeg ikke lige sikker på, om det både kan være $basepath og @pathToCheck -- men hvad med fx:

if (realpath($basepath) && realpath($pathToCheck)) {
  if (strpos(realpath($basepath), realpath($pathToCheck)) === 0) { echo "included<br>"; } else { echo "not included<br>"; }
} else {
  echo "At least one of the paths does not exist<br>";
}
Avatar billede chrisrj Forsker
12. december 2018 - 13:36 #8
Yup, SÅ virker det med fake stier. :)

Jeg takker og bukker. :)
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. december 2018 - 14:29 #9
Jeg velbekommer ;)