16. oktober 2018 - 16:17 Der er 1 kommentar

React, men hvilket UI-framwork og ajax?

Så faldt valget på react som library, men spørgsmålene stopper ikke der desværre.

Man kan naturligvis designe alt selv, men jeg kan se de fleste tutorials gør brug af en eller anden form for UI Framework, fx:
- react-bootstrap
- react-material-UI
- semantic UI react
De har naturligvis hver deres fordel, men hvilken er bedst fremtidssikret, bedst til responsive design mellem telefon og pc og bedst for en begynder i react?

Modsat jquery, så ser react ikke ud til at have en indbygget ajax-funktion til kald af fx json-filer, her skal man som jeg kan læse det bruge et eller andet library, fx:
- axios
- superagent
- request
- fetch
Også de har naturligvis hver deres fordele, men hvilket vil i anbefale til en nybegynder i react.

Jeg er "gammel" jquery-bruger, og vil til at starte med prøve at opsætte et navigationssystem i react, hvor menuen henter sine elementer fra en json-fil (gerne php-genereret).

Gode råd modtages gerne, dog tror jeg, at det grundlæggende om react har jeg fundet et par gode tutorials til, mit problem er nok de mange valg man skal tage undervejs, og som begynder, så vil jeg gerne ramme noget funktionelt og up-to-date fra start af.
Avatar billede thomas Praktikant
06. december 2018 - 11:58 #1
Jeg kender ikke integrationen mellem React og Bootstrap/Material, men Bootstrap har jQuery og Popper som dependencies i version 4.x. Material har (om jeg husker korrekt) javascript delen inkluderet. Som sagt kender jeg ikke de to react-x pakker.

Når det kommer til UI så er det meget med smag. De to frameworks er meget populære og der er meget med support og god dokumentation.

Jeg har et tredje alternative i https://bulma.io/ - det kommer helt uden JavaScript så man skal skrive koden til f.eks. dropdowns, accordions osv. Godt når man forsøger lære et JS framework.

Axios minder meget om jQuery $.get/post og er nemt at lære at bruge. Fetch er det indbyggede API til at hente og sende data. Det er pt ikke helt supportet i alle browsers men det ser ut til at blive et rigtigt godt API.

Når det kommer til at hente data fra backend så er json filer ikke en specielt god løsning. Om du vil bruge PHP til at generere det er bedre at ha en dedikeret backend kørende der har endpoints hvilke returnerer den data via et ajax-kald. Laravel er en rimeligt nem løsning og der er mange tutorials til det. Se f.eks. https://laracasts.com/series/laravel-from-scratch-2018 (der kan du også finde Vue introduktion med mere)

Jeg er selv ikke super stort fan af React. Jeg bruger Vuejs til næsten alle opgaver og specielt om man skal arbejde sammen med nogen der ikke kender JS frameworks så godt. Det er meget nemt at lære og komme igang med.