Avatar billede FenjaX Juniormester
26. september 2018 - 12:02 Der er 3 kommentarer

Hjælp med formel

Jeg har brug for jeres fantastiske hjælp igen.

Jeg har følgende formel =SUM.HVIS(H6:H991,">1",C6:C991)

Dette er fordi jeg har to kolonner, den ene viser hvor mange kilometer en bus har hørt (h6) mens den anden viser hvor mange biler der er sparet på rejsen (c6)

Formlen skal vise kilometerbesparelsen der opnås, når man lejer en minibus, frem for at køre i flere biler. Jeg har i første omgang lavet det, så den snupper summen af rejsen, hvis der er sparet 1 bil på turen.

Mit problem er at jeg nu kan se folk sparer op til 4 biler nogle gange, og jeg kan ikke se hvordan jeg kan få formlen til at regne summen ud, så den retter sig ind efter om der står der er sparet 2 biler, eller 4.

Den skal gerne kunne snupper summen hvis der i kolonnen står  - sparet ”2” biler - , men derefter skal den kunne doble summen op, hvis der står  - sparet ”3” biler - osv.

Er der nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede ebea Ekspert
26. september 2018 - 12:19 #1
Der mangler lidt sammenhæng mellem, hvor du får tallene 1, 2 .... til at høre sammen med kilometer tallet! Du må ha' et kilometertal for, hvornår du får tallet 1 f.eks.
Avatar billede FenjaX Juniormester
26. september 2018 - 13:12 #2
Et eksempel:

Antal kørte kilometer: 500                    Biler sparet: 3
Antal kørte kilometer: 100                    Biler sparet: 2
Antal kørte kilometer: 200                    Biler sparet: 1

Så skal formlen kunne fortælle mig: "Kilometerbesparelse = 1100"

Dette skyldes at bussen ikke erstatter en enkelt bil, bussen kører jo stadig og udleder co2, men kører den med flere passagerer så den erstatter 2 eller flere biler, har den foråsaget en "kilometerbesparelse" der svarer til det antal kilometer bil de ekstra biler ville have kørt (hvis vi går ud fra bilerne skulle have kørt det kilometerantal bussen har kørt)
Avatar billede ebea Ekspert
26. september 2018 - 14:22 #3
Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår dit spørgsmål. men hvis du f.eks. har dine talangivelser som (1, 2, 3, 4,) i C kolonne, og så du definerer dine kilometre i H kolonne; så kan du indsætte formlen her, ud for dine kilometer angivelser.
Og udskift tallet inde i de 2 { } klammer, med referencen til C kolonne tallet.
=SUM(SUM.HVIS($C$6:$C$991;{"1"};$H$6:$H$991))