Avatar billede akse0435 Seniormester
13. august 2018 - 17:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Overførsel af tekstfiler via serial COM port

Hej.

Jeg har fornyligt købt en ekstern talesyntese, som skal tilsluttes en computer med serial COM port, hvor jeg bruger en RS232 serial til USB converter. Nu vil jeg så gerne overføre en tekstfil fra computeren til syntesen, men jeg ved ikke specielt meget om programering eller scripting.
Mit spørgsmål er så:
Er der en forholdsvis simpel måde at sende en tekstfil fra computeren til COM-porten, måske via en kommando i commandprompt eller lignende?

På forhånd tak.

MVH: Aksel Christoffersen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. august 2018 - 22:17 #1
Nu ligger det godt nok meget langt væk i de små grå, men jeg mener du burde kunne køre kommandoen:

copy file.txt com1:

.... alternativt:

copy /B file.txt com1:

...hvis det er en binær fil.

Se evt. også https://stackoverflow.com/questions/36443169/how-to-send-file-over-serial-port-in-windows-command-prompt for lignende eksempler.
Avatar billede akse0435 Seniormester
13. august 2018 - 22:43 #2
OK, nu har jeg prøvet det af, men jeg kan ikke få det til at virke, så her beskriver jeg, hvordan jeg har gjort det.
Jeg har filerne i en mappe kaldet akse0435, på roden af harddisken, og jeg ved at syntesen er tilsluttet COM41, da det åbenbart er det, USB converteren bruger.
Så jeg åbner commandprompt og taster "cd C:\akse0435" for at gå til den rigtige mappe, og for at kopiere filen, som har navnet typ1.txt, til COM41, taster jeg "copy typ1.txt com41:". Men jeg får meddelelsen, "Enheden com41 blev ikke genkendt af systemet. Den angivende fil blev ikke fundet.". Jeg ved, at det er det rigtige filnavn. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. august 2018 - 07:29 #3
Det er nogle vilde com-porte numre... - jeg har vist aldrig arbejdet over port 8...

Hvis du læser i linket jeg har lagt, beskrives det at portnumre over 10 skal adresseres \\.\COMxx

D.v.s. din skal sættes til:

copy typ1.txt \\.\com41:
Avatar billede akse0435 Seniormester
14. august 2018 - 08:36 #4
Jeg fandt ud af, at man også skulle indtaste stien til filnavnet, så nu fik jeg meddelelsen "1 fil kopieret". Jeg har dog stadig ikke fået output fra syntesen. Skal jeg taste en ekstra kommando for at sende filen videre fra porten til enheden?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. august 2018 - 08:58 #5
Har du konfigureret COM porten til rette hastighed, paritet og stopbit? - det er "Mode" kommandoen du også finder eksempler på i linket.

Hvis ikke din computer kører samme konfiguration, som den enhed du sender data til, vil data blive sendt men ikke forstået.
Avatar billede akse0435 Seniormester
14. august 2018 - 09:12 #6
Ok, jeg pr'ver mig lidt frem og vender tilbage senere.
Avatar billede akse0435 Seniormester
17. august 2018 - 19:44 #7
Nu virker det, så tak for linket og svarene.