Avatar billede super-mann Juniormester
13. juni 2018 - 10:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

DNS over HTTPS (DoH) med ASUS RT-AC87U

Hej

Cloudflare DNS understøtter DNS over HTTPS (DoH), hvilket jeg gerne vil anvende. Desværre oplever jeg problemer med at få det til at virke, hvilket jeg håber nogen andre herinde, måske har erfaringer med.
----
Jeg har indstillet min router til at anvende Cloudflare DNS (1.1.1.1 og 1.0.0.1). I min routers interface, software, kan jeg imidlertid ikke vælge, hvorvidt det skal ske over HTTPS (DoH). Derfor har jeg fundet en metode, hvorpå – mig bekendt – man alligevel kan indstille routeren til at gøre det.
----
Jeg har fundet frem til ”dnscrypt-asuswrt-installer”https://github.com/thuantran/dnscrypt-asuswrt-installer, hvorefter jeg har fulgt deres guide (README.md).

Jeg har aktiveret Telnet på min router, hvorefter jeg fint kan logge på routeren, og nedenstående vises:

”USERNAME@RT-AC87U:/tmp/home/root#”

Jeg indsætter nu følgende streng, som der står i guiden:

”curl -L -s -k -O https://raw.githubusercontent.com/thuantran/dnscrypt-asuswrt-installer/master/installer && sh installer ; rm installer”

Allerede her får jeg en fejl, som er følgende:
-sh: curl: not found
rm: can't remove 'installer': No such file or directory
USERNAME@RT-AC87U:/tmp/home/root#

----
Jeg kan åbenbart ikke komme videre herfra, så er der nogen der har erfaringer med at installere dette – eller andre værktøjer – på en ASUS router, således at det bliver muligt at anvende DNS over HTTPS (DoH)?

Udstyr
Router: ASUS RT-AC87U
Firmware: Version 3.0.0.4.382.50010 (2018/01/25).
Mig bekendt bygger Asus deres firmware på asuswrt-merlin firmware.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. juni 2018 - 12:31 #1
Hvis den ikke har curl har den måske wget. Du kan prøve ved blot at erstatte curl med wget
Avatar billede super-mann Juniormester
13. juni 2018 - 12:53 #2
Så skete der i hvert fald lidt mere, men fik fortsat en fejl, denne gang følgende ordlyd:

wget: invalid option -- 's'
Usage: wget [OPTION]... [URL]...

Try `wget --help' for more options.
rm: can't remove 'installer': No such file or directory
USERNAME@RT-AC87U:/tmp/home/root#
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. juni 2018 - 13:01 #3
Du kan helt udelade -s  med wget. Det betyder bare at curl skal være "silent", dvs ikke skrive så meget.

Jeg kan da lige kigge på de andre options.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. juni 2018 - 13:04 #4
Det skal nok være

curl  -O installer https://raw.githubusercontent.com/thuantran/dnscrypt-asuswrt-installer/master/installer && sh installer ; rm installer
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. juni 2018 - 13:04 #5
Vrøvl  - med wget:

wget -O installer https://raw.githubusercontent.com/thuantran/dnscrypt-asuswrt-installer/master/installer && sh installer ; rm installer
Avatar billede super-mann Juniormester
13. juni 2018 - 13:32 #6
Yes, det bevæger sig fremad! :-) Beklager at jeg ikke er så skarp ift. Telnet, men det er et ret nyt område for mig.

Denne gang fik jeg følgende fejl:
--2018-06-13 13:28:36--  https://raw.githubusercontent.com/thuantran/dnscrypt-asuswrt-installer/master/installer
Resolving raw.githubusercontent.com... 151.101.84.133
Connecting to raw.githubusercontent.com|151.101.84.133|:443... connected.
ERROR: cannot verify raw.githubusercontent.com's certificate, issued by '/C=US/O=DigiCert Inc/OU=www.digicert.com/CN=DigiCert SHA2 High Assurance Server CA':
  Unable to locally verify the issuer's authority.
To connect to raw.githubusercontent.com insecurely, use `--no-check-certificate'.
USERNAME@RT-AC87U:/tmp/home/root#"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. juni 2018 - 13:36 #7
wget --no-check-certificate  -O installer https://raw.githubusercontent.com/thuantran/dnscrypt-asuswrt-installer/master/installer && sh installer ; rm installer
Avatar billede super-mann Juniormester
13. juni 2018 - 14:21 #8
Så kom det vidst til at virke, tak erikjacobsen.. Så kan jeg komme i gang med at teste, hvordan det virker.

USERNAME@RT-AC87U:/tmp/home/root# wget --no-check-certificate  -O installer https://raw.githubusercontent
.com/thuantran/dnscrypt-asuswrt-installer/master/installer && sh installer ; rm installer
--2018-06-13 14:18:56--  https://raw.githubusercontent.com/thuantran/dnscrypt-asuswrt-installer/master/installer
Resolving raw.githubusercontent.com... 151.101.84.133
Connecting to raw.githubusercontent.com|151.101.84.133|:443... connected.
WARNING: cannot verify raw.githubusercontent.com's certificate, issued by '/C=US/O=DigiCert Inc/OU=www.digicert.com/CN=DigiCert SHA2 High Assurance Server CA':
  Unable to locally verify the issuer's authority.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 28588 (28K) [text/plain]
Saving to: 'installer'

installer                100%[====================================>]  27.92K  --.-KB/s  in 0.01s

2018-06-13 14:18:57 (2.40 MB/s) - 'installer' saved [28588/28588]

installer: readonly: line 12: TARG_DIR: is read only
USERNAME@RT-AC87U:/tmp/home/root#
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. juni 2018 - 14:39 #9
Så er det katalog den skal installere det i tilsyneladende read-only/skrivebeskyttet.

Det kan jeg ikke hjælpe dig med, desværre. Jeg kender ingenting til konkret opsætning i din router.