Avatar billede killerich Juniormester
07. juni 2018 - 13:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Vægtet gennemsnit uden skjulte rækker

Jeg har et regneark, hvor jeg beregner et vægtet gennemsnit ud fra to kolonner.

Formlen ser ud som følger:
=SUMPRODUKT(kolonne A;kolonne B)/SUM(kolonne A)

Min udfordring er, at arket indeholder en del skjulte rækker, som medtages i min formel.

Jeg har brug for en formel, som ignorerer de skjulte rækker i arket. Er der nogen der kan hjælpe??
Avatar billede kim1a Ekspert
07. juni 2018 - 13:43 #1
Jeg er ikke stiv i Sumprodukt formlen, men subtotal formlen ignorerer skjulte rækker.
Avatar billede killerich Juniormester
07. juni 2018 - 14:00 #2
Det er forsøgt, men desværre uden det ønskede resultat.
Avatar billede ebea Ekspert
07. juni 2018 - 14:50 #3
#2  -  Har du husket at angive funktionstallet for SUBTOTAL? Prøv at lave formlen sådan:
=SUMPRODUKT(kolonne A;kolonne B)/SUBTOTAL(109;kolonne A)
Tallet 109 er for SUM tal, og 109 indikerer at der ikke medtages skjulte rækker!
Avatar billede killerich Juniormester
07. juni 2018 - 15:06 #4
Det er jeg med på, men det redder jo kun halvdelen af formlen. SUMPRODUKT-formlen ganger fortsat værdierne på alle rækker inklusiv de skjulte, og dermed får jeg ikke et korrekt resultat.
Så det er selvfølgelig rigtigt, at jeg skal bruge SUBTOTAL i stedet for SUM, men jeg har stadig et problem med SUMPRODUKT-formlen :-/

Lad mig forsøge at uddybe:
I kolonne A har jeg et beløb
I kolonne B har jeg en rentesats
I kolonne C har jeg sælgere

Når jeg filtrerer på en given sælger, så skjuler jeg jo en masse rækker, som altså ikke skal medregnes i mit vægtede gennemsnit.
Avatar billede ebea Ekspert
07. juni 2018 - 15:27 #5
Prøv med denne formel, og se om det ændrer det. Jeg forstår dog ikke, at du ikke får det rigtige, hvis du angiver funktionstallet (109) og ikke (9), i den formel du har vist.
=SUMPRODUKT(SUBTOTAL(109;FORSKYDNING(A2:A100;RÆKKE(C2:C100)-MIN(RÆKKE(C2:C100));;1));B2:B100)/SUBTOTAL(109;A2:A100)
Avatar billede killerich Juniormester
07. juni 2018 - 15:39 #6
Bingo! Så var den der :-)
Tusind tak for hjælpen
Avatar billede ebea Ekspert
07. juni 2018 - 15:49 #7
#6  -  Du er velkommen ;-)