Avatar billede Sara9 Juniormester
30. april 2018 - 16:05 Der er 4 kommentarer

Dato formatering på VBA i Excel

Hej
Jeg er igang med en opgave hvor jeg sidder fast. Opgaven lyder således:

Studiechefen vil have datoen ændret til det “normale” danske format “DD-MM-YYYY”. Du skal derfor lave en
sub/funktion der erstatter den “forkert” formaterede dato med en ”korrekt” formateret. Din løsning skal kunne
eksekveres flere gange og det er derfor nødvendigt at du kontrollerer om datoen er i det ”forkerte” format før du
konverterer datoen.

Datoerne er i kolonne D.

Tak på forhånd
Avatar billede jkrons Professor
30. april 2018 - 22:23 #1
Hvor kommer datoerne fra? Jeg har lidt svært ved at gennemskue, hvordan man maskinelt kan kontrollere om 6-7-2018 er normalt dansk format, eller "forkert" amerikansk.
Avatar billede Sara9 Juniormester
02. maj 2018 - 10:35 #2
Datoerne er givet i forvejen
Avatar billede jkrons Professor
04. maj 2018 - 09:17 #3
Jo, men hvordan er de givet. Bliver de importeret fra et andet system, bliver de tastet, er de allerede tastet i et land, der bruger amerikansk datoformat eller?
Avatar billede jkrons Professor
07. maj 2018 - 23:01 #4
Det nemmeste må være at lave en makro, der rydder det eksisterende format og formaterer som du ønsker, fx

Sub DanskDato()
    For Each c In Selection.Cells
        c.ClearFormats
        c.NumberFormat = "dd-mm-yyyy"
    Next c
End Sub

Så er det lige meget., om de allerede er konverteret, da første linje rydder formater til den bagvedliggende talværdi og anden linje formaterer den som ønsket