Avatar billede ripley Nybegynder
21. januar 2000 - 09:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

tekstombrydning i tabeller

Hvem ved, om der er en måde hvorpå man kan tvinge tekst til at "brække over" - hvis nu man har en tabel med nogle forskellige felter, hvor der kan stå forskellige oplysninger i - lad mig vise et eksempel:
<TABLE>
<TR>
<TD width="10%">
Navn
</TD>
<TD>
Adresse
</TD>
</TR>
<TR>
<TD width="10%">Her kunne stå et eller andet langt navn, som ikke gerne skulle "ødelægge" udseendet af tabellen - hvordan får man det til at bryde sig, så det holder sig til det 10% i bredde?
</TD>
<TD>
</TD>
</TR>
</TABLE>
Avatar billede theartist Nybegynder
21. januar 2000 - 11:06 #1
<BR> Koden er det du søger
Avatar billede gertnissen Nybegynder
21. januar 2000 - 13:11 #2
Du kan ikke 100% styre bredden af en celle, da width kun angiver minimum bredde, så selv med en <BR> vil det kun være teksten du ombryder og ikke bredden af cellen du styrer.
Avatar billede theartist Nybegynder
21. januar 2000 - 14:00 #3
det var vel også kun teksten han skulle have til at brække over - men ellers kan du ordne det ved at definere width i pixel istedet - er forresten bedre for folk med meget store skærme, for så flyver teksten ikke i hver sin retning.

--:TheArtist:--
Avatar billede drean Nybegynder
21. januar 2000 - 20:20 #4
Hvis du lader være med at angive width størrelsen i procent, kan du bruge en bestemt værdi, det går det meget nemmere at styre skriften.
f.eks. på min side har jeg bestem at de tabeller jeg har skal passe til en min. opløsning på 800x600, og givet dem størrelsen 500, det gør du ved, at gøre sådan i din tabel:

<TABLE>
<TR>
<TD width="500">
Navn
</TD>
<TD>
Adresse
</TD>
</TR>
<TR>
<TD width="500">
</TD>
<TD>
</TD>
</TR>
</TABLE>

tallet har regnes i pixels.

Håber du kunne bruge svaret til noget. :)

MVH drean
Avatar billede drean Nybegynder
21. januar 2000 - 20:22 #5
UPS undeskyld, hvis det skal passe til en 800x600, skal du selvfølgelig ikke sætte det bredden til 500 i pixels, men prøv dig frem til et passende resultat.
Avatar billede ripley Nybegynder
21. januar 2000 - 20:57 #6
Øh...jeg tror ikke, jeg fik forklaret helt tydeligt, hvad jeg mente:
Hele historien er, at det er en tabel, der kan genereres noget tekst i fra en database. Det vil sige, at teksten kan variere meget - det skal være sådan, at tekst i en celle pr. definition ombrydes, hvis den bliver længere end en celle. Jeg har altså ikke den samme tekst i feltet hver gang.
Avatar billede jt Nybegynder
29. januar 2000 - 19:32 #7
Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, så vil du gerne sikre dig at ordet:

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

(som er navnet på en by i Wales) bliver delt, således at det holder sig inden for dit 10%'s felt.

Det kan du ikke! For der er ikke nogen orddelingsfunktion i HTML, ej heller muligheden for at indsætte skjulte delestreger.

En løsning være at lade dit databasescript undersøge liniernes længde og så lave en orddelingsfunktion i sciptet, således at der f.eks. bliver indsat en <BR> i ordet.
Avatar billede ripley Nybegynder
30. januar 2000 - 18:40 #8
OK - jeg accepterer svaret, der lyder meget fornuftigt - og så må jeg leve med, at der ikke er en "nem" løsning! :-)