Avatar billede killerich Juniormester
12. marts 2018 - 15:53 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Opslag med flere kriterier

Jeg har et regneark med følgende kolonner:

A                        B                      C                    D                  E
Kontraktnr.      Anlægsnr.    Generation        Værdi      Opslagsværdi

Der er mange rækker med samme kontraktnr., men med forskellige værdier i de øvrige kolonner.

Jeg ønsker nu at lave et opslag i kolonne E, hvor jeg henter værdien fra kolonne D, men kun på de rækker med den højeste generation (= en talværdi) i kolonne C indenfor samme kontraktnummer (kolonne A). På øvrige rækker indsættes værdien 0 i kolonne E.

Er der nogen der kan løse denne problemstilling? Det vil være ok at indsætte en ekstra mellemregningskolonne.
Avatar billede kim1a Ekspert
12. marts 2018 - 16:09 #1
I det nyeste Excel er der en maxifs må oversættes med noget i retning af største.hvis?

På den måde kunne hjælpe-mellemregnings-kolonnen være så den definerer nyeste generation af en given kontrakt, og så kan du bruge den til at sætte værdi i E i de steder hvor maxifs giver samme som kolonne C.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. marts 2018 - 16:53 #2
Giv nogle eksempler på data og ønskede resultater.
Kan der forekomme flere udgaver af højeste værdi /generation)?
Avatar billede killerich Juniormester
12. marts 2018 - 17:36 #3
@kim1a
lyder fedt med den funktion, og lige det jeg havde brug for. Men desværre har jeg indtil videre kun Excel 2010 😣

@xl-Entusiast
Den samme generationsværdi kan forekomme mange gange.
Lad os antage at to forskellige kontrakter optræder på hhv. 4 og 3 rækker. Kunne se ud som nedenfor

A.                B.                C.            D.              E
100.            1.                1.            10000
100.            2.                3.            12000
100.            3.                3.            15000
100.            4.                2.            11000
200.            5.                4.            10000
200.            6.                2.              8000
200.            7.                4.            10000

I eksemplet skal formlen altså hente værdier fra kolonne D på række 2,3,5 og 7 mens de øvrige rækker skal sættes til 0, da de har en lavere generation end de øvrige indenfor samme kontraktnummer.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. marts 2018 - 20:36 #4
Ved ikke om jeg kan komme med noget, men i givet fald bliver det tidligst i morgen aften.
Avatar billede killerich Juniormester
13. marts 2018 - 09:09 #5
Helt i orden. Håber du kan knække den :-)
Avatar billede finb Ekspert
13. marts 2018 - 09:15 #6
Måske har du mere gavn af Access:
""Der er mange rækker med samme kontraktnr""
Avatar billede anedi Ekspert
13. marts 2018 - 10:11 #7
Jeg har forsøgt mig med en ikke helt kort matrixformel. Jeg synes den virker, hvis jeg forstår opgaven korrekt.
Indsættes i E1, og evalueres ved at holde CTRL + SHIFT nede inden du trykker ENTER. Træk herefter ned til sidste række.

=IF(C1<>MAX(IF($A$1:$A$1000=A1;$C$1:$C$1000;0));"";SUM(IF($A$1:$A$1000&$C$1:$C$1000=A1&MAX(IF($A$1:$A$1000=A1;$C$1:$C$1000;0));$D$1:$D$1000;0)))

På dansk hedder formlerne IF=HVIS, MAX = MAKS.

Vh
Anedi
Avatar billede killerich Juniormester
13. marts 2018 - 11:35 #8
Hej Anedi,
Jeg tror næsten vi er der. Men din formel summer alle værdierne indenfor samme kontraktnr. i kolonne E. Det skal den ikke. Hvis vi tager udgangspunkt i mit eksempel ovenfor og kigger på kontraktnr. 100, så ønsker jeg helt konkret et resultat i kolonne E, hvor der står 0 i række 1, 12000 i række 2, 15000 i række 3 og 0 i række 4. Altså blot et opslag i kolonne D på række 2 og 3 fordi de har den højeste generationsværdi indenfor kontraktnr. 100, og ikke en sum af de to rækkers værdier tilsammen.

Jeg ved det er kringlet, men håber du kan hjælpe :-)
Avatar billede anedi Ekspert
13. marts 2018 - 12:42 #9
Ok, prøv denne i stedet:
=IF(C1<>MAX(IF($A$1:$A$22=A1;$C$1:$C$22;0));"";IF($A$1:$A$22&$C$1:$C$22=A1&MAX(IF($A$1:$A$22=A1;$C$1:$C$22;0));0;D1))

Stadig en matrix formel.

Vh
Anedi
Avatar billede anedi Ekspert
13. marts 2018 - 12:43 #10
Og ret lige selv række 22 til den sidste række i din oversigt.
Avatar billede killerich Juniormester
13. marts 2018 - 13:45 #11
Nu fungerer det næsten. Der skal lige byttes rundt på sand/falsk værdierne til den sidste hvis-formel. Dvs. D1;0)). Så får jeg fuldstændig korrekte resultater på den første kontrakt den kører igennem, men på alle de efterfølgende kontrakter får jeg værdien 0 på alle sammen. Når jeg trykker på "funktionsargumenter" for at se beregningen til en af de celler, der viser 0 i stedet for at slå op i D-kolonnen, som den burde, så kan jeg se i beregningen, at mit resultat er yderst til højre, men inden da er en masse 0-værdier.

Altså resultatet er beregningen er f.eks. = {0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;10000;...

Har du en idé om, hvad dette kan skyldes?
Avatar billede anedi Ekspert
13. marts 2018 - 15:07 #12
Prøv lige denne forsimplede version i stedet:
=IF(C1<>MAX(IF($A$1:$A$1000=A1;$C$1:$C$1000;0));"";D1)

Giver den de rigtige resultater? Fortsat matrixformel
Avatar billede anedi Ekspert
13. marts 2018 - 15:09 #13
Den siger blot, at hvis værdien i C1 er anderledes end end den største Generation  værdi indenfor samme Kontrakt, så skriver den blank, og ellers skriver den værdien i D1.
Avatar billede killerich Juniormester
13. marts 2018 - 15:19 #14
Du er dagens helt! :-)

Tusind tak for løsning, Anedi ! Den virker helt som ønsket.
Avatar billede anedi Ekspert
13. marts 2018 - 15:37 #15
Det var godt det lykkedes.

Vh
Anedi