Avatar billede christopher21 Juniormester
07. marts 2018 - 22:29 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Beregning af forventet karakter

Hej, Jeg sidder med et excel ark, hvor jeg har en tom kolonne, hvor jeg skal ucregne den forventede karakter for den enkelte studerende.

Den forventede karakter beregnes ved hjælp af følgende metode:

• Hvis TILMELD_STATUS er ”plads” tildeles to point, ved ”venteliste” tildeles ét point, ellers tildeles ingen point.
• Hvis CHECK_STATUS er ”godkendt” tildeles ét point, ved ”afvist” tildeles minus ét point og ved ”ej checket” tildeles ingen point.
• Hvis tilmeldingsdatoen ligger i juni eller december tildeles ét point, hvis datoen ligger maj eller november tildeles to point, ellers tildeles ingen point.

Den forventede karakter udregnes efter følgende kalkule:

• 5 point = 10
• 4 point = 7
• 3 point = 4
• 2 point = 02
• 1 point = 00
• 0 eller -1 point = -3
Er helt lost har ingen ide om, hvordan jeg får regnet den forventede karakter. Håber der er nogen der kan hjælpe!
Avatar billede jkrons Professor
07. marts 2018 - 23:02 #1
Jeg anbefaler at du for overskuelighedens skyld deler det op i flere dele.

Antag at du har navne i A kolonnen Tilmeld_status i B-kolonnen Chack-status i C-kolonnen og Tilmeldingsdato i D-kolonnen.

I E-kolonnen skriver du så: HVIS(B2="Plads";2;HVIS(B2="Venteliste";1;0)) Ret selv til rigtige rækker og kopier nedad. Også de andre formler skal rettes og kopieres.
I F-kolonnen: =HVIS(C2="Godkendt";1;HVIS(C2="Afvist";-1;0))
I G-kolonnen: =HVIS(ELLER(MÅNED(D2)=1;MÅNED(D2)=12);1;HVIS(ELLER(MÅNED(D2)=5;MÅNED(D2)=11);2;0))
I H-kolonnen beregner du så karakteren med denne formel:
=HVIS(SUM(E2:F2;G2)=5;10;HVIS(SUM(E2:F2;G2)=4;7;HVIS(SUM(E2:F2;G2)=3;4;HVIS(SUM(E2:F2;G2)=2;2;HVIS(SUM(E2:F2;G2)=1;0;-3)))))

Det hele kan skrives sammen til en lang formel, men i så fald bliver det endnu mere uoverskueligt end det allerede er.
Avatar billede christopher21 Juniormester
08. marts 2018 - 22:46 #2
Tusind tak for hjælpen!
Avatar billede jkrons Professor
09. marts 2018 - 22:48 #3
Velbekomme