Avatar billede Tumbol Novice
02. marts 2018 - 23:59 Der er 8 kommentarer

Makro kopiere fra et ark til et andet

Jeg har lavet en makro som kopiere nogle celler fra Ark1 til Ark2.
Men nu kommer den med en Advarsel hvor i der står:

Data i Udklipsholder har ikke samme størrelse og form som det markerede område. Vil du indsætte alligevel?

Vælger man OK så virker det, men vil gerne have denne advarsel væk så den ikke kommer hver gang...

Min makro ser således ud:

Sub flytdata()

Dim targetRow As Long

' finder første tomme række i Resultater
targetRow = Worksheets("Resultater").Range("A65536").End(xlUp).Row + 1

' kopierer aktiv række
Rows(ActiveCell.Row & ":" & ActiveCell.Row).Copy

' vælger kopiarket og den første ledige række og indsætter

Worksheets("Resultater").Select
Rows(targetRow & ":" & targetRow).Select
ActiveSheet.Unprotect
ActiveSheet.Paste

Range("A3:Q300").Locked = True

ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True

' tilbage til originalarket
Worksheets("Indberetning").Select

'sletter
Range("A3").Select
    Selection.ClearContents
    Range("C3").Select
    Selection.ClearContents
    Range("E3").Select
    Selection.ClearContents

End Sub
Avatar billede kabbak Professor
03. marts 2018 - 01:17 #1
jeg har lavet om på koden, så prøv nu

Sub flytdata()

    Dim targetRow As Long

    ' finder første tomme række i Resultater
    targetRow = Worksheets("Resultater").Range("A65536").End(xlUp).Row + 1

    ' kopierer aktiv række + vælger kopiarket og den første ledige række og indsætter
    Worksheets("Resultater").Unprotect

    Rows(ActiveCell.Row & ":" & ActiveCell.Row).Copy Worksheets("Resultater").Rows(targetRow & ":" & targetRow)

    Worksheets("Resultater").Range("A3:Q300").Locked = True

    Worksheets("Resultater").Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True

    'sletter
    Range("A4,C4,E4").ClearContents

End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
03. marts 2018 - 02:54 #2
kabbak's løsning, lidt mindre:
Sub flytdata()

    Worksheets("Resultater").Unprotect

    ' kopierer aktiv række + vælger kopiarket og den første ledige række og indsætter
    ActiveCell.EntireRow.Copy Destination:=Sheets("Resultater").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1)

    Worksheets("Resultater").Range("A3:Q300").Locked = True

    Worksheets("Resultater").Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True

    'sletter
    Range("A4,C4,E4").ClearContents

End Sub
Avatar billede Tumbol Novice
03. marts 2018 - 07:12 #3
Det virker, kan det måske gøres så den nyeste kopieret linje står øverst????
Avatar billede store-morten Ekspert
03. marts 2018 - 11:15 #4
Er der en speciel grund til at låse rækker 3 til 300 på Resultater?

Worksheets("Resultater").Range("A3:Q300").Locked = True
Avatar billede store-morten Ekspert
03. marts 2018 - 11:24 #5
Prøv denne, der beholder række 1 og 2 fri på Resultater:
Sub flytdata()

    Worksheets("Resultater").Unprotect

    'kopierer aktiv række + vælger kopiarket og den første ledige række og indsætter

    Worksheets("Resultater").Rows("3:3").Insert Shift:=xlDown, CopyOrigin:=xlFormatFromLeftOrAbove

    ActiveCell.EntireRow.Copy Destination:=Sheets("Resultater").Range("A3")

    Worksheets("Resultater").Range("A3:Q300").Locked = True

    Worksheets("Resultater").Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True

    'sletter
    Range("A4,C4,E4").ClearContents

End Sub
Avatar billede Tumbol Novice
03. marts 2018 - 11:39 #6
Takker.

Så har jeg fundet det næste problem. Mening er at det skulle kunne tastes fra en mobil enhed eks. en iPad.
Men Makro virker ikke derpå. Findes der en løsning for det???
Avatar billede store-morten Ekspert
03. marts 2018 - 11:58 #7
"Men Makro virker ikke derpå. Findes der en løsning for det???"

Tror svaret er: Nej
Avatar billede Tumbol Novice
03. marts 2018 - 14:45 #8
Ville det kunne lægges på en hjemmeside og der for kunne bruges på en IPad?