Avatar billede MAN Novice
08. februar 2018 - 13:56 Der er 2 kommentarer

Automatisk låsning af celle efter indtastning af 12 anslag

Jeg søger en løsning, så jeg automatisk kan låse en celle for ny indtastning, når den bliver udfyldt med 12 anslag.
Anlslaggende kommer på engang, ved scanning af en kode.

Kan det gøre med en simpel formel eller hvad skal der til?

ekspempel.

Jeg står i A1. Så snart alle 12 anslag er kommet ind, låses cellen for yderligere indtastning.
Avatar billede falster Ekspert
08. februar 2018 - 16:00 #1
Der er flere forslag rundt omkring. De fleste går blot på, om cellen er udfyldt. Ikke på antal tegn/anslag.

Dette er et af de mere simple:

https://www.mrexcel.com/forum/excel-questions/19751-how-auto-lock-cells-value-after-data-entry.html

Hvis det skal give mening, skal vba-koden vel også skjules? Det gøres i VBA-editoren under "Tools", "VBAProject Properties...", faneblad "Protection".
Avatar billede Tegler Mester
13. februar 2018 - 02:41 #2
Det er ikke helt enkelt (dvs. over mit hoved) at afbryde indtastning, når du har nået præcis 12 tegn. Det bedste, jeg kan komme op med, er at checke efter indtastning, om der var 12 tegn, og det kræver dels lidt programmering, dels lidt forberedelse af regnearket.

Programmering: Kopiér det følgende ind i makroarket for dit regneark:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Len(Target.Cells(1).Value) = 12 Then
        ActiveSheet.Unprotect "Password"
        Target.Locked = True
        ActiveSheet.Protect "Password"
    ElseIf Target.Cells(1).Value = "" Then

    Else
        MsgBox "Indtastningen " & Chr(34) & Target.Cells(1).Value & Chr(34) & " har ikke 12 tegn.", vbInformation
        Target.Cells(1).Value = ""
        Exit Sub
    End If
End Sub

Forberedelse af regnearket:
1) Alle celler skal være ulåste:
    a) Markér alle celler med 'Ctrl-A'
    b) Højreklik på en celle og vælg 'Formater celler'
    c) På fanen 'Beskyttelse' fjernes markeringen i boksen 'Låst'
2) Regnearket skal være beskyttet:
    På fanen 'Gennemse' vælger du 'Beskyt ark' og giver det adgangskoden 'Password'