Avatar billede Mzbarcaa Mester
05. februar 2018 - 09:15 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

VBA Begynder opsætning af data - Svær spørgsmål

Hej Alle,

Jeg tænker, at det er nemmest at udføre det jeg skal vha. vba - Jeg skal lave et opslagstabel for vare og undervare fra forskellige virksomheder, projekter, årstal, kvartal, måned samt et par andre parameter og alle er afhængige af hinanden.

Jeg ønsker at bestemme minimums-, maksimums-, gennemsnits- samt medianprisen for nogle undervare, hvor jeg måske ønsker at det bestemme udelukkende for et projekt, et årstal, måned, kvartal eller virksomhed, så prisen hele tiden ændre sig afhængigt af hvilke forudsætninger jeg vælger.

Jeg tænker så, om det ikke er lettest at bruge VBA til dette? Simpelthen give priserne disse værdier og parametre? Altså at prisen for dette vare er f.eks. 500 kr. og for værdierne virksomhed A, projekt A, år: 2017, kvartal 3: måned 8?

Eller hvordan tænker i, at jeg lettest kan gøre dette?

Jeg overvejede med Pivottabeller, men jeg skal bruge alle disse værdier som et opslag, så skal alle disse dataer ligge i et ark, hvor det først ark bruges til at hente disse dataer fra. Pivottabeller summere op og sådan, men VBA kan gøre som jeg ønsker og mere specifikt, når jeg lære at bruge det mere.

På forhånd tak
Avatar billede finb Ekspert
05. februar 2018 - 09:30 #1
Brug Access
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. februar 2018 - 09:37 #2
Jeg kan ikke umiddelbart se, hvad der skulle hindre dig at bruge formler, hvis du ikke kan bruge pivottabel, men det ville være noget nemmere, hvis du kunne uploade din fil (anonymiseret om nødvendigt) til Dropbox og give eksempler på ønskede resultater.
Avatar billede Mzbarcaa Mester
05. februar 2018 - 10:15 #3
#1 Har ikke hørt om access før - Hvad kan det lade sig gøre?
#2 Jeg forsøger at ændre på det, så kan jeg sende det evt. til dig - Bliver nok først i morgen - Tænker bare om man ikke give priserne værdierne: projekt, virksomhed, år osv., så hvis man markeret forudsætningerne så kunne denne pris komme op eller ikke afhængigt af forudsætningerne.
Der er nemlig mange vare og mange undervare, så vil helst slippe for alt for mange hvis funktioner, så vil tage en evighed at gøre manauelt - Vil gøre det automatisk, således at hvis jeg sætter flere informationer i det ark som jeg bruger til at samle alle mine dataer, så kommer de automatisk ind udne at jeg skal tilføje yderligere koder.
Avatar billede falster Ekspert
05. februar 2018 - 15:50 #4
Som finb skriver i #1.

Du vil have god nytte af Access til den slags opgaver.

Access adskiller klart data (tabeller), databehandling (forespørgsler) og eventuel præsentation af resultaterne (rapporter) på en suveræn måde i forhold til regneark med eller uden VBA.

Held og lykke :-)