Avatar billede pemo123456 Novice
28. januar 2018 - 17:11 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

skifte primær partition og geninstallere windows

Hej
Jeg har en ASUS R417M med 32 gb hd. Den har kørt fint i et stykke tid, men i takt med Windows opgraderer den, er pladsen blevet spist op. Jeg har sat en ekstra harddisk i den, og vil gerne have ændret, så den nye hd er primær partition, og så efterfølgende geninstallere windows. Jeg ved dog ikke, hvordan og om det kan lade sige gøre.
Mvh Pemo
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. januar 2018 - 18:53 #1
Jeg tror ikke du bare kan sætte en harddisk til i. Du skal først fysisk fjerne den eksisterende "gamle" harddisk og derefter indsættes den nye på denne plads.
Hvor stor er den nye i GB ?
Jeg formoder at der er tale om Windows 10.
Du kan gå ind på Microsofts hjemmeside, og downloade Windows 10 der, vha. maskinenes 25 cifrede aktiveringskode. Du skal bruge en USB-nøgle der er stor nok i GB, til at Windows kan være på den, og sætte denne i USB-indgangen.
Hvis ikke du har adgang til en anden computer må du sætte den gamle i din maskine igen, for der ligger Windows jo på.
Jeg kende ikke helt fremgangsmåden, men håber det kan være en hjælp. Der er sikkert noget her på eksperten der yderligere vil og kan hjælpe dig videre.
Avatar billede mort1 Ekspert
28. januar 2018 - 19:51 #2
Du kan helt sikkert hente en installtionsusgave af Win 10 på Microsoft hjemmeside. Den kan du installere på det nye drev, men hvis det gamle drev sidder i vil Windows komme til at ligge på D drevet. (det normale er jo på C drevet) Det kan utvivlsomt  ændres, men jeg kan ikke lige overskue fremgangsmåden med at flytte om på drevbetegnelserne hvor styresystemet ligger - Du kan utvivlsomt finde ud af det på nettet, men måske er det nemmere at tage den gamle HD ud inden du geninstallerer Windows, så kommer styresystemet i hvert fald på C drevet
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. januar 2018 - 20:42 #3
er du sikker på  at ASUS R417M kun har en HDD 32GB den leveres fra ny med
500GB
Hvilket styresystem kører du?
Hvis Windows 10 så tryk på Windows Tasten samtidig med X Tasten og vælg Diskhåndtering og fortæl hvad der står.
https://ibb.co/fHtyRw
Avatar billede pemo123456 Novice
29. januar 2018 - 09:13 #4
Det er win 10, der køres på computeren. Jeg kan ikke fjerne den gamle hd, så det er desværre ikke en mulighed. Den nye er på 256 gb.
Jeg har prøvet at være i Windows Disk Management, men jeg kan desværre ikke se, at jeg kan ændre rundt på den måde, der "bootes" på, hvilket jeg umiddelbart mener, er nøgle til at komme i mål.
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. januar 2018 - 09:27 #5
Når du nu har været i diskhåndteringen kunne du så ikke lige lave et screenshot
og lægge det ind her på siden det er som regel den bedste mulighed for at se om vi kan give dig brugbare råd "Vi sidder jo ikke ved siden af!"
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. januar 2018 - 14:37 #6
#3
Jeg forstå godt du undrer dig. Det slog også mig at der står "32GB".
Jeg kunne bedre forstå det hvis der havde stået "320 GB".

Man siger ganske vist at nul angiver ingenting, men står det bagerst kan det lige pludselig have en endog meget stor værdi :-)
Avatar billede pemo123456 Novice
30. januar 2018 - 09:16 #7
https://ibb.co/nCxmjR

Skærmprint af disk management

:-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. januar 2018 - 12:36 #8
Hej du skal ind i BIOS og ændre Boot rækkefølgen Du skal trykke F2 For at komme til Boot options her skal du vælge  at sætte First boot til Disk 0. Hvis du har noget på den store disk skal du gemme det der ligger på den. Den skal nemlig have formatet GPT i stedet for MBR. og så skal den være Uallokeret. Du skal så starte op fra en USB Nøgle og vælge UEFI/EFI USB trykke ok og så følge anvisningerne.
Det skal se sådant ud blot med USB I stedet for som på billedet DVD Disken
https://ibb.co/d4VvuR
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. januar 2018 - 12:53 #9
Din manual
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/EeeBook/E402MA/0409_E9904_B.pdf?_ga=2.150715007.871736314.1517310857-1707249087.1516259308
I Din BIOS Skal det ændres.
https://ibb.co/kRxaB6
og jo den på 32GB kan skiftes men den ligner ikke en alm. harddisk.
Avatar billede pemo123456 Novice
31. januar 2018 - 10:54 #10
Hej
tak for svar. Jeg har tidligere og nu igen prøvet, om jeg kunne ændre noget rundt her, men det eneste jeg kan, er at vælge eksisterende #1 eller Disable den. Som jeg ser det, henviser #1 ikke til partion 1, men derimod til en indstilling i Windows Boot Manager eller til Windows Boot Manager #1. Så hvis noget, så skulle jeg ændre eller lave en ny Boot Manager, som så kunne hedde #0. Har læst lidt rundt om bootmgr, men er desværre ikke blevet klogere i forhold til min computer. Og når jeg skriver boot i søgeflet, så får jeg blot adgang til normal systemgenoprettelse, men ikke noget, hvor jeg kan ændre boot sekvensen.
I biosen har jeg mulighed for at Add boot option, men når jeg prøver det, og giver det værdi 0 eller 2 eller #0 eller #2, så får jeg blot Invalid input range.
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. januar 2018 - 13:49 #11
Prøv lige at se om din Disk 2 er Locked
https://ibb.co/bZ2gm6
Avatar billede pemo123456 Novice
03. februar 2018 - 11:02 #12
Hej
Jeg har slet ikke de 2 diske på denne liste. Jeg har de første 3 og den sidste, som du også har, og ikke yderligere. De 2 SATA diske, du har listet, fremgår ikke på min.
Mvh
Avatar billede pemo123456 Novice
15. februar 2018 - 09:07 #13
lukker her