Avatar billede LarsSSV Novice
12. januar 2018 - 17:54 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sammenlægning af poster ved udskrivning

Hejsa

Jeg har en database, hvor fx et ægtepar er oprettet som 2 seperate poster. Men når jeg fx skal udskrive adresselabels, så vil jeg jo gerne at Access selv kan sammenlægge de to poster hvis adresse er ens (flette dem) men kun i udskriften.

Jeg har søgt og søgt men syntes ikke rigtigt at jeg kan hitte nogen løsning på dette - nogen her der kender en løsning?

På forhånd tak.
Lars
Avatar billede terry Ekspert
12. januar 2018 - 18:14 #1
If there is a relationship between the two separate records then you should make a query which joins them.
Avatar billede terry Ekspert
12. januar 2018 - 18:15 #2
If there is no relationship then you cant :-(
Avatar billede terry Ekspert
12. januar 2018 - 18:23 #3
what information do you have in the table?
Avatar billede martens Guru
12. januar 2018 - 18:57 #4
Kunne man ikke gruppere på adressen ? - Blot en tanke...
Avatar billede terry Ekspert
12. januar 2018 - 19:02 #5
Maybe, but I'm guessing that both names need to be included and that would require a query to join both records and then maybe put both names in one field

So I think we need a bit more info
Avatar billede LarsSSV Novice
12. januar 2018 - 19:17 #6
Hej
Tak for jeres svar, navn og adresseoplysninger er i samme tabel, så jeg tror desværre Terry har ret :/.

Jeg har prøvet med gruppering, men har ikke lige kunnet få det ønskede resultat :) men vil prøve igen.

Terry det du tænker på, er det og lave et egentlig SQL script som sammenligner rækkerne og lægger dem sammen?

Bedste hilsner
Lars
Avatar billede LarsSSV Novice
12. januar 2018 - 20:27 #7
Martens løsning fungere :) - så tusind tak for jeres hjælp.

Hilsen Lars
Avatar billede martens Guru
12. januar 2018 - 21:24 #8
Velbekomme... Var det blot en gruppering, der skulle til ?
Avatar billede LarsSSV Novice
12. januar 2018 - 22:58 #9
Ja, lavede en gruppering på adresse, og skjulte dubletter i egenskaber, og flyttede felterne op i gruppehovedet, så køre det. Eneste fælde kan være hvis andre har samme adresse, men chancen derfor er ikke stor. Det mest optimale ville være hvis man kunne lave et kombineret gruppesorting på både adresse og fx postnummer.
Avatar billede martens Guru
12. januar 2018 - 23:53 #10
Jeg tror jeg ville løse det ved at kaste alle adresseinformationerne ind i én kolonne via en forespørgsel
a´la adresse = gadenavn &" " & nummer & "," & postnummer &","& Bynavn

Det kan da kun blive en unik adresse ...

Jeg har netop været ved at rode lidt med det.. ( kunne ikke lade være ...)

Så kunne du trække data således flot grupperet efter adressen :

SELECT IIf([CNT]=0,[Adresse],"") AS Adr, C.Navn AS Navn
FROM (SELECT tbl_navne_adresser.adresse, tbl_navne_adresser.navn, tbl_navne_adresser.postnummer, (SELECT Count(*) from tbl_navne_adresser B where tbl_navne_adresser.adresse = B.adresse and B.navn < tbl_navne_adresser.navn) AS CNT FROM tbl_navne_adresser ORDER BY tbl_navne_adresser.adresse, tbl_navne_adresser.navn)  AS C
WHERE (((C.adresse) Is Not Null));
Avatar billede terry Ekspert
13. januar 2018 - 13:25 #11
Sorry, been out for a while, but good you found a solution :-)
Avatar billede LarsSSV Novice
13. januar 2018 - 19:53 #12
Ja det er korrekt Martens, det bliver kun een, hvilket også godt kan accepteres her, men jeg kan sagtens se det elegante i din :)

Og din løsning skal helt sikkert prøves.

Bedste hilsner og endnu engang tak
Lars
Avatar billede LarsSSV Novice
13. januar 2018 - 20:28 #13
Martens - vil du så sætte din kode ind under rapporten, fx som en egenskab ved åbning eller hvordan tænker du? (jeg har ikke prøvet og lave den slags her før) :)

Bedste hilsner

Lars