Avatar billede sgl Novice
09. januar 2018 - 08:09 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Dynamisk datavalidering

Hej alle
Jeg vil gerne lave en dynamisk datavalideringsliste.
Jeg har en række projekter i hver sin kolonne fra A til T. Projektnavnene står i række 1.
Under hvert projekt er der en række sub-projektnavnene, men der er forskelligt antal subprojekter - nogle projekter har kun 1 subprojekt andre har flere.

I celle A10 kan man vælge et projekt, hvorefter man celle A11 skal have mulighed for at vælge en af de relevante subprojekter vha. datavalideringsfunktionen (Liste baseret på en formel).
Har man I celle A10 valgt det projekt, der står i celle D1, så skal datavalideringslisten medtage de subprojekter, der står i celle D2 til eksempelvis celle D5.

Det, som driller mig er counta-funktionen, da den også skal være dynamisk.
Foreløbig ser min formel sådan ud:

=OFFSET(INDEX(A:T;1;MATCH(A10;1:1;0));0;0;COUNTA(ADDRESS(2;MATCH(A10;1:1;0));ADDRESS(100;MATCH(A10;1:1;0)))-1;1)

Jeg mener, at problemet er, at den ikke beregner det rigtige antal celler, der skal inkluderes i valideringslisten. I CountA funktionen er cellereferencerne adskilt af et semikolon, hvilket burde være et kolon, men jeg kan ikke udskifte det - nogle ideer?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. januar 2018 - 17:14 #1
Er det en matrixformel som følgende du mener?

=OFFSET($A$1;1;MATCH($A$10;$A$1:$T$1;0)-1;COUNTA(INDEX($A$1:$T$100;;MATCH(A$10;A$1:T$1;0)))-1)
Avatar billede sgl Novice
10. januar 2018 - 07:29 #2
Hej Guru
Så spiller det - 1000 tak