Frogger spil
hej! jeg er ny herinde og er ikke sikker på jeg skriver under det rigtige sted, men fortæl endelig hvis det er forkert:)nå, men jeg står her og skal lave et spil i processing og er sgu gået lidt i stå.. allerede...
nå, men det er et ganske klassisk froggerspil, hvor der skal kører biler(firkanter) henover skærmen, på forskellige veje(forskellig y-værdier).
de skal gerne kunne have forskellig fart, afhængig af hvilken vej de kører på, og må gerne kunne kører både mod højre og venstre.
jeg har prøvet mig lidt frem og er endt med en kode, der kan tegne 5 firkanter på 6 rækker, altså 30 små firkanter i alt.
det er altså nu at firkanterne skal rykke sig men dette virker ikke af en mystisk grund. det er altså her jeg har brug for hjælp.
int [] ycar = new int [antal];
int [] biler = new int [antal];
void setup(){
//vej på skærmen
ycar[0]=98;
ycar[1]=98*2;
ycar[2]=98*4;
ycar[3]=98*5;
ycar[4]=98*6;
ycar[5]=98*7;
//antal biler
biler[0]=5;
biler[1]=5;
biler[2]=5;
biler[3]=5;
biler[4]=5;
fullScreen();
}
void draw(){
background(255);
for (int i=0;i<6;i++){
ycar[i]=i*200;
for(int j=0;j<5;j++){
biler[j]=j*400;
//tegn bilen
rect(biler[j],ycar[i],10,10);
//ryk bilen
biler[j] = movecar(biler[j],8);
}
}
}
//hvad skal der sendes tilbage^^
int movecar(int xpos, int fart){
xpos = xpos + fart;
return xpos;
}