Avatar billede jolinda Novice
04. december 2017 - 15:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Forsæt Excel summering

Hej

Jeg har en kolonne med nogle tal (lad os sige 10 kolonner). Jeg vil gerne summere de 5 første rækker og derefter de sidste 5 rækker.

Hvis jeg bruger =SUM og trækker den ned, vil den summere A1 ... A5, A2 ... A6 osv. Men er der måde hvorpå den i stedet summerer A1 ... A5, A6 ... A10 osv. Sådan at den forsætter summeringen der hvor den sidste observationer var i den første summering.

Håber I forstår hvad jeg mener og at der er nogle der kan hjælpe :-)
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2017 - 15:50 #1
=Sum(a1:a5;a6:A10)
så du sætter bare et ; imellem
Avatar billede jolinda Novice
04. december 2017 - 16:00 #2
Hm. Synes ikke helt det løser mit problem (eller også forstår jeg det ikke helt).

I første række vil jeg gerne have summen af a1;a5. Den vil jeg gerne kunne trække ned, så den automatisk summerer a6;a10 på den næste række (i stedet for a2;a6).
Avatar billede anedi Ekspert
04. december 2017 - 16:06 #3
Prøv denne i række 1 (indsæt i hvilken som helst kolonne):
=SUM(INDIRECT("I"&ROW($A$1)+5*(ROW(A1)-ROW($A$1))&":"&"i"&ROW($A$5)+5*(ROW(A5)-ROW($A$5))))

På dansk hedder funktionerne: INDIREKTE og RÆKKE

Vh
Anedi
Avatar billede jens48 Ekspert
04. december 2017 - 16:06 #4
Prøv med:

=SUM(INDIRECT("A"&(ROW(A1)-1)*5+1&":A"&ROW(A1)*5))

Dansk oversættelse:

=SUM(INDIREKTE("A"&(RÆKKE(A1)-1)*5+1&":A"&RÆKKE(A1)*5))
Avatar billede anedi Ekspert
04. december 2017 - 16:06 #5
Mindre fejl, her er den rigtige:
=SUM(INDIRECT("A"&ROW($A$1)+5*(ROW(A1)-ROW($A$1))&":"&"A"&ROW($A$5)+5*(ROW(A5)-ROW($A$5))))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. december 2017 - 16:47 #6
Eller uden INDIRECT

=SUM(INDEX(A:A;5*(ROWS($1:1)-1)+1):INDEX(A:A;5*ROWS($1:1)))