Avatar billede Droa Seniormester
18. november 2017 - 11:46 Der er 6 kommentarer

udregne Orientation ud fra velocity

Hej Eksperter.
Jeg har et spørgsmål inde for trigometri, som jeg ikke lige kan finde ud af.

Jeg har 2 Units, med hver deres position (x,y) og velocity (vx,vy)

Jeg prøver og finde ud af Unit 1's Orientering i forhold til Unit 2, ved og bruge Unit 1's velocity og den nuværende position.

kan dette lade sig gøre? og hvordan? på forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2017 - 12:26 #1
unit1 er efter 1 sekund på (x+vx, y+vy) og tilsvarende for unit2 med dens talsæt
så har du to rette linjer, og skæringspunktet kan findes, og dermed vinklen mellem dem. Ved at se på retningen af de to op/ned, højre/venstre i koordinatsystemet (fra oprindelig x,y til ny position), så kan du afgøre, om de fjerner sig eller nærmer sig hinanden, og så vælge om det er vinklen mellem dem, eller 180-vinkel, der er deres indbyrdes orientering.
Men min skoletid ligger for langt tilbage til, at jeg kan huske formler.
Avatar billede Droa Seniormester
18. november 2017 - 12:43 #2
så først skal jeg udregne Vinkel

Math.Atan2(SpeedY, SpeedX) * 180 / Math.PI;

og derefter finde ud af om de 2 vinkler intercepter?

lyder lidt som noget pythagoras, jeg må lede lidt mere, tak for tippet :)
Avatar billede Droa Seniormester
18. november 2017 - 12:44 #3
Fandt lige denne guldklump, tak igen for tippet

https://www.mathopenref.com/arcintercepted.html
Avatar billede Droa Seniormester
18. november 2017 - 14:19 #4
hmm. jeg fandt en bedre forklaring på hvad jeg ville, men kan stadig ikke finde en formular desværre :(

kunne virkeligt bruge noget hjælp.

http://www.tpub.com/neets/book18/0064.GIF
Avatar billede Droa Seniormester
18. november 2017 - 14:35 #5
detter er hvad jeg er kommet frem tid, ser dette korrekt ud?

        public double Heading()
        {
            return Math.Atan2(SpeedY, SpeedX) * 180 / Math.PI;
        }
        public double Bearing(Unit target)
        {
            return Heading() - target.Heading();
        }
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2017 - 14:49 #6
ved ikke, om det hjælper
https://matbastx.systime.dk/index.php?id=660
find afstand ved start (position (x,y) for hhv unit1 og unit2)
find afstand ved efter tid (position (x+vx,y+vy) for hhv unit1 og unit2)
hvis afstand øges, så fjerner de sig fra hinanden, og alt er godt.
Ellers regn på, ved hvilken tid position (x+vx,y+vy) er ens for unit1 og unit2 (sammenstød)