Avatar billede Jakob1234 Novice
29. oktober 2017 - 11:11 Der er 24 kommentarer

Min pc vil ikke starte..

Hej. Da jeg i dag skulle starte min pc vil den ikke starte. Der er slet ingen forbindelse, som prøvede man uden strøm til.. Er der nogle der har gode ideer eller andet? jeg er ikke særlig computer kyndig, men har flere betydningsfulde ting på computeren..

på forhånd tak.
Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 11:16 #1
Hvad er det for en model og hvilket styresystem har du?
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. oktober 2017 - 11:20 #2
Ja allerede der står jeg lidt af :D jeg vedlægger lige et billede, i håb om at du måske kan sige noget haha.
Styresystem er windows 7.
Det er en gammel model, men har kørt uden problemer altid, og jeg brugte den igår..
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. oktober 2017 - 11:20 #3
Jeg gør billedet til profilbillede, kan ikke engang vedlægge :P
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 11:24 #4
Et tip man altid skal prøve uanset hvilken pc der er tale om er strøm knebet.
Bærbar:
Udtag batteri og oplader. Er der mulighed for at udtage det lille bios batteri gøres dette også. Når dette er gjort trykkes og der holdes på startknap i 30 sekunder. når dette er gjort monter strøm fra oplader og prøv at starte.
Stationær:
Som ovenstående. Her kan det lille batteri udtages fra bundkort.

NB er der garanti på din pc (bærbar) skal du ikke skille den ad men kontakte forhandler.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 11:25 #5
Ok stationær. Prøv strømknebet :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 11:26 #6
Men er der slet ikke liv må vi jo nok konkludere at forsyningen er defekt.
Den kan testes dog på følgende måde:
https://www.youtube.com/watch?v=ac7YMUcMjbw
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. oktober 2017 - 11:27 #7
Har du nogen visning af dette? jeg har meget lidt kendskab til computer :)
Der er ikke garanti, da det er en noget gammel computer
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. oktober 2017 - 11:27 #8
Hov, tak! jeg prøver dette :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 11:29 #9
Du behøver dog ikke udtage den som vist her, men blot afmontere det store stik på bundkortet og arbejde videre her fra. Har du løse blæsere i computeren kan du med de korrekte stik se om 12 volt delen kører. Når du måler skal der være 3 spændinger på forsyningen. Det forklares også i video :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 11:31 #10
Bios batteri der  sidder på bundkortet og kan se sådan ud eller tilsvarende :-)
http://11986-presscdn-0-77.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2008/11/cmos-battery.jpg
Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 11:33 #11
Måske kan du se model-navn på en sticker bagpå. Men det er ikke så vigtigt. Det vigtigste var at finde ud af, om det var en bærbar eller stationær.

Kan se 220661 allerede er godt i gang med at hjælpe dig :-)

Du må have en ekstra computer, som du skriver fra nu?
Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 11:37 #12
Hvis ikke tricket med strømmen virker, så kontroller også selve strømkablet. Det kan du gøre ved enten at sætte det til noget andet og se, om der er strøm. Eller finde et tilsvarende kabel og sætte den i den stationære.

Strømkablerne er som regel kraftige på en stationær. men har du haft den længe og rykket rundt med den, kan kablet godt være gået i stykker inden i.
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. oktober 2017 - 11:37 #13
Det er min Stationær der ikke virker.
Ja jeg skriver fra min bærbar nu :D
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. oktober 2017 - 11:40 #14
Jeg har nu prøvet at følge videoen, men med min viden tror jeg ikke det bliver gjort rigtigt.
Jeg har prøvet at tage det lille batteri ud samt skifte strøm stikket ud med stikket til skærmen. intet virker.. Det der er underligt i mit hovede er at jeg brugte den igår, da jeg var færdig slukkede jeg den og nu vil den intet..
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 11:47 #15
Du skal med clipsen kortslutte mellem den grønne og en af de sorte for at simulere at tænde for forsyningen.

NB! Er der en power knap bag på forsyning der står på off, så det er derfor den ikke starter??
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 11:47 #16
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. oktober 2017 - 11:56 #17
Ja jeg vil lige prøve igen :)
Den anden er tændt.

Jeg tror det ender med at harddisken må gemmes og ellers udskift computeren :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 11:59 #18
Ok.
Vedrørende vedlægge billeder kan du uploade her:
https://da.imgbb.com/
og vedlægge link til billeder i tråden :-)
Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 12:05 #19
Hvis ikke, du får brug for en stationær igen, kan du sætte harddisken til din bærbare via USB - og på den måde få dine vigtige ting ud.

Enten direkte med et korrekt SATA til USB kabel - eller via en docking-station.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2017 - 14:21 #20
Jeg er helt enig med alt det som 220661 skriver, men ville i første omgang nøjes med, som det beskrives, at kortslutte kablets grønne og sorte ledning, for kører strømforsyningen ikke med den betode, er alt håb ude, oh ingen grund til at måle.
Billede fra #6 linket. https://ibb.co/keZtrR
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 14:23 #21
#20 Det er helt korrekt :-)
Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 14:24 #22
#18 Det tip føjer jeg også lige til mine foretrukne :-)
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2017 - 14:42 #23
#21 Jeg så lige, at du har lagt en anden video om emnet på Eksperten:-)
https://www.youtube.com/watch?v=hMP_zqlgzDc&t=132
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 16:41 #24
#23 Ja indlæg #6 i tråden her ;-)