Avatar billede molehonter Mester
18. oktober 2017 - 09:57 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Bedste CMS system

Hvilke CMS er den bedste jeg kender en del til Drupal har gode erfaringer, har rodet lidt med Umbraco ikke noget jeg vil arbejde videre med.
Avatar billede Slater Ekspert
18. oktober 2017 - 10:06 #1
Det er der ikke noget svar på. I så fald ville de andre ikke eksistere. Det kommer fuldstændig an på, hvad du skal bruge det til og hvilke krav du har til det, samt naturligvis evt. budget og behov for support. Og så også bare personlig smag.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. oktober 2017 - 10:15 #2
hvis du skal lave en enkel side (type visitkort, 5 sider med data) så er sitemagic det hurtigste (skal ikke nødvendigvis bruge database-tilkobling) - men hvis du vil have mange templates og udvidelser klar til brug, så wordpress
Avatar billede molehonter Mester
18. oktober 2017 - 10:34 #3
Siden er mere statisk, med en håndfuld undersider, gerne med templates og udvidelser som drupal og wordpress, databaser er ikke noget der afslkrækker.
Avatar billede KlintWeb Juniormester
30. oktober 2017 - 22:30 #4
Du skriver ikke noget om, hvilke udvidelser, som du gerne vil have, så det er lidt svært at komme med en konkret anbefaling.
Jeg kan klart anbefale Joomla - de fleste mener, at det er lettere at lære end Drupal. Med næsten 8.ooo udvidelser kan du lave næsten alt - og det er 100% skalérbart. Med det rette framework/template kan du let lave et unikt web design som f.eks. https://klintwebdesign.dk
Avatar billede Risi Novice
02. december 2017 - 13:08 #5
Wordpress ligger lige til højerebenet, nu hvor det er verdens mest benyttede CMS. Du har meget frihed i det, og der er mange ting du ikke skal bruge så meget tid på, fordi der findes så mange plugins, som fungerer godt.
Ulempen er måske stabiliteten ved brug af mange plugins :-)
Avatar billede baungaard Praktikant
16. januar 2018 - 13:26 #6
Jeg er også meget på WordPress vognen. Der er en grund til at omkring 60% af alle hjemmesider der bruger et CMS benytter WordPress.

Jeg elsker den alsidighed og fleksibilitet det giver. Og har du brug for en funktion der ikke allerede eksisterer eller findes et passende plugin til, kan man få det lavet til WordPress fordi det er open source. Det har jeg skrevet lidt mere om her: https://digitypes.dk/dit-eget-wordpress-plugin/
Avatar billede Slater Ekspert
16. januar 2018 - 15:09 #7
#6: Muligheden for plugins har ikke noget at gøre med at det er open source - hvilket alle de andre nævnte CMS'er også er.
Og alle store CMS'er har en plugin API. Det er ikke rigtig argumenter for Wordpress.
Avatar billede baungaard Praktikant
16. januar 2018 - 16:02 #8
#7: At det er open source betyder at der er flere muligheder for at udvikle plugins, end når der kommer til lukkede økosystemer. Selvfølgelig åbner de fleste op for at der kan udvikles plugins, men det betyder ikke at det er ligeså nemt at udvikle til dem. En af grundende til at WordPress er blevet så populært, er hvor nemt det er at bruge og udvikle plugins til det. Så jeg er ikke helt enig.
Avatar billede Slater Ekspert
16. januar 2018 - 16:45 #9
#8: Der er jeg stadig ikke enig. Du ændrer ikke i kernen uanset, så nemheden afhænger af hvor godt plugin-arkitekturen er lavet og især dokumenteret.

Men uagtet det, så er alle de nævnte systemer her stadig open source. Umbraco, Drupal, Joomla, Sitemagic - alle open source. I den kontekst fungerer det ikke som argument for Wordpress. Det er som at sige en Ford er bedre end alle andre biler, fordi den har fire hjul.
Avatar billede baungaard Praktikant
16. januar 2018 - 17:25 #10
Jeg tror vi snakker lidt forbi hinanden :) Jeg siger ikke at de andre ikke er open source, men at open source er en fordel forhold til de systemer der ikke er. Men helt specifikt er min erfaring bedre i forhold til WordPress og udvikling af plugins, i forhold til de andre systemer jeg har arbejdet med, hvor nogle af de ovennævnte også er iblandt.

Og jeg er slet ikke ude på at sige at de andre systemer ikke er gode, for selvfølgelig er de det, ellers var der heller ikke folk der anbefalede dem og brugte dem. Min erfaring er bare bedst med WordPress.
Avatar billede Slater Ekspert
16. januar 2018 - 17:56 #11
#10: Og absolut intet problem i det. Jeg har ikke noget imod Wordpress - min pointe var bare, at hvis du vil fremhæve Wordpress som bedre end de andre, så nytter det ikke at nævne en feature de andre også har.

Hvis du har noget reelt der gør Wordpress bedre end konkurrenterne i din optik, så er jeg nemlig ganske nysgerrig. Jeg har altid selv syntes at Wordpress havde en glimrende UI, men en elendig kodebase. Dvs. skal man kun benytte det som layouter, så er det et rigtig godt system, men skal man rode med koden, så stinker det. Det kommer bl.a. af at de stadig ikke har opfundet namespaces, men bruger globale funktioner til alting, samt at deres temaer bruger den ulogiske, omvendte struktur at indholdssider inkluderer temaet, i stedet for at temaer inkluderer indholdssiderne.

Men hvis du har gode argumenter, er jeg som sagt meget interesseret.
Avatar billede KlintWeb Juniormester
05. februar 2018 - 13:40 #12
@Baungaard - hvilke erfaringer har du med de andre Open Source CMS'ere?

Du skriver, at der er en grund til, at 60% af alle CMS baserede sider er WordPress. Der er helt sikkert mange grunde til det.

Der er nok også flere grunde til, at der kører flere Fiat'er end Ferrari'er i Italien, selvom begge mærker produceres i Italien af samme ejer. Men der er næppe nogen, som argumenterer for, at det er fordi, at Fiat er den bedste bil.

Mon ikke det som altid er noget med behov og pris?
Avatar billede MartinW96 Novice
16. februar 2018 - 15:38 #13
Jeg kan også anbefale Wordpress, som har rigtig mange muligheder. Ønsker man et system som er lavet udelukkende til ehandel, kunne Shopify også være en god løsning! Shopify koster dog lidt om måneden.

Vh Martin fra https://bygoghus.dk/
Avatar billede Mikkellundstrom Juniormester
01. maj 2018 - 13:29 #14
Dette er altid en spændende debat :)

Jeg har mange års erfaring med WordPress, og det vil til hver en tid være det CMS system, jeg vil anbefale, hvis du skal have en "almindelig hjemmeside". Det kan være en "visitkort" hjemmeside, en hjemmeside til din forening eller lignende. Skal du have en webshop, synes jeg, at Shopify er klart det bedste, hurtigste og lækreste at arbejde med. Der er så mange fede funktioner.

Dog er jeg begyndt at rode en del med Joomla gennem de senere måneder på https://dmo.dk/ og jeg er positivt stemt. Joomla har jeg ellers altid holdt mig fra, men har man lidt erfaring med CMS-systemer generelt, er det et ganske habilt system. Men igen ville jeg anbefale WordPress til de fleste. :)

De bedste hilsner
08. maj 2018 - 12:07 #15
Som så mange andre vil jeg også anbefale WordPress. WordPress, Joomla og Drupal er de nuværende markedsledere. WordPress er dog det absolut mest populære system i verden, og de sidder på næsten 60 % af markedet for CMS platforme. Derfor har vi i https://coweb.io/ specialiseret os i dette CMS system.

Det er der en grund til. WordPress er en super løsning, som bliver benyttet af alle lige fra nybegynderen til store internationale brands.

Der findes virksomheder som får udviklet deres helt eget unikke CMS fra bunden af til deres hjemmeside. Det bliver dog hurtigt rigtig dyrt, da systemet skal vedligeholdes for at det kan blive ved med at fungere optimalt. Imens andre anvender de allerede eksisterende open-source systemer som findes. CMS-systemer såsom WordPress, Joomla og Umbraco er gratis at anvende, meget brugervenlige og giver dig mulighed for at forme hjemmesiden, lige som du har lyst.

Er man interesseret i at læse mere om emnet, kan jeg anbefale https://coweb.io/ny-professionel-hjemmeside-overvejelser/.
Avatar billede WHOM Juniormester
20. november 2018 - 13:43 #16
Helt klart Wordpress ✔️

30% af internettet er bygget op på det og der finder du mest support, vejledninger og nok også det mest brugervenlig CMS.

Vi benytter altid Wordpress hos Https://whom.dk/ samt vores Associates https://whom.dk/whom-associate/
Avatar billede Slater Ekspert
20. november 2018 - 13:55 #17
#16: Det er ikke særlig god reklame, det der. En der siger "dette er det bedste CMS uanset use case, punktum" ved tydeligvis ikke hvad han snakker om.
Avatar billede kfd Praktikant
06. januar 2019 - 16:17 #18
Langt hen af vejen vil det være smagssag hvad man foretrækker.

Jeg kan anbefale Wordpress som jeg har brugt til begge mine sites:
www.laantildig.dk og www.goerdanmarkgroennere.dk

Alternativt synes jeg også ret godt om Drupal som du selv nævner.

Venlig hilsen
Kenneth