Avatar billede vmanmartin Novice
01. september 2017 - 17:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Gem imported live data, og gem den gamle data i Excel.

Billed af et eksempel i mit Excel --> http://prntscr.com/gfv1i2

Jeg vil gerne vise den imported live data et sted, men flytter det gamle live data et andet sted hen. Gerne nedenunder det andet data som er blevet flyttet og gemt.

Er det muligt i Excel, eller skal jeg til at exporter det over i en SQL database. For at kunne gemme dataen automatisk?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
01. september 2017 - 18:47 #1
Vil foreslå en macro til at læse live data ind så kan du jo lige starte med at teste om livedata er gem i "gem kolonnerne" og hvis ikke så kopier dem der over inden de nye data læses ind.
Macroen kan evt. køres med en event f. eks. når arket aktiveres.

Jan
Avatar billede vmanmartin Novice
01. september 2017 - 19:09 #2
Slet ikke en dum ide Jan.

Jeg har info i A1 på sheet1, og gerne vil flytte det om på sheet2 A1, og når info bliver ændret, så bliver det flyttet om på sheet2 A2.

Hvordan ville den macro så se ud?

/Martin
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
01. september 2017 - 19:41 #3
Denne virker så den ligge a1 om i ark2 a2 eller første ledige celle under hvis indhold i a1 ikke findes i kolonne a på ark2

højre klik på fane "Ark2" -> vis programkode og set følgende kode ind

Option Explicit
Dim Sheet1 As Worksheet, Sheet2 As Worksheet
Dim rS1Cell As Range, rS2Cell As Range, rCell As Range

Private Sub Worksheet_Activate()
    Set Sheet1 = Sheets(1)
    Set Sheet2 = Sheets(2)
    Set rS1Cell = Sheet1.Range("A1")
    Set rS2Cell = Sheet2.Range("A1")
    If Not rS2Cell.Offset(1, 0).Value = "" Then Set rS2Cell = Range(rS2Cell, rS2Cell.End(xlDown))
    For Each rCell In rS2Cell
        If rCell.Value = rS1Cell.Value Then Exit Sub
    Next
    rS2Cell(rS2Cell.Rows.Count).Offset(1, 0) = rS1Cell
End Sub

når du aktivere ark2 vil macroen køre

Jan
Avatar billede vmanmartin Novice
01. september 2017 - 20:18 #4
http://prntscr.com/gfxa1j

Sådan. Nu flytter den om på side2. Hvordan får jeg den så til at forsætte nedad, og ikke over skriver A2?

/Martin
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
01. september 2017 - 20:45 #5
Prøv at skrive en kolonne overskrift i A1 på ark 2
Avatar billede vmanmartin Novice
01. september 2017 - 20:51 #6
Ja okay det var derfor!

Mange tak for hjælpen Jan. Du har været en stor hjælp for mig.

/Martin