Avatar billede 8718 Juniormester
30. juli 2017 - 15:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

En buet port

Vi skal lave en port, der er 3,60 meter bred og buet foroven.

Porten skal åbne i midten - dvs. hver side skal være 1,80 meter bred.

Porten skal være 1,80 meter høj i siderne og 2,00 meter høj i midten.

Hvordan beregner vi vinklen på buen.
Avatar billede INK Ekspert
30. juli 2017 - 16:53 #1
Når du tegner det op, vil du se, at øverste del af porten er et cirkelsegment. Kordens længde er s = 360 cm. Buens højde h = 20 cm.
Formlen for buens radiur r = (s^2 + 4*h^2)/ 8*h
Radius r bliver nu hypotenusen i en retvinklet trekant med den korte side lig halv portbredde = 180 cm. Pythagoras giver nu den anden side i trekanten. Cosinus til den halve vinkel er så forholdet mellem de 2 tal. Du får ikke løsningen, for du skal jo lære det !
Avatar billede 8718 Juniormester
30. juli 2017 - 17:21 #2
Hmmm. Mon jeg kan nøjes med at printe dit svar til tømmeren og sige: Værs'go' - sæt igang :-) :-)

Jeg har vist ikke fulgt ordentlig med i geometri i skolen. Jeg har aldrig hørt om radiur :-(. Men er vi enige om, at første del af resultatet er en radiur r = 8,2?

Porten skal laves af brædder, der har en bredde på 12 cm. Dvs. 15 brædder til hver side af porten. Spørgsmålet fra tømmeren lyder: Hvor lange skal hver af de 15 brædder være og hvilken vinkel skal de skæres i.
Avatar billede INK Ekspert
30. juli 2017 - 17:29 #3
Jeg troede du var elev/lærling, der bare skulle have hjælp til en opgave ;-). Undskyld min trykfejl i radius. Enig i 8,20.
Det bliver vel pænest, hvis man monterer brædderne med overlængde, og så saver en fin bue bagefter. Det skal vel være rundt, så det bliver svært at save ud på forhånd.
Når du nu har radius, så vil en snor og blyant vel klare optegningen.
Avatar billede 8718 Juniormester
30. juli 2017 - 17:58 #4
Helt i orden med misforståelsen. Men her er jeg vist udenfor pædagogisk rækkevidde :-)

Jeg lyttede ikke helt efter tømmeren i fredags, men jeg tror, det han efterlyser, var længden på den snor, som han kan sætte fast i midten og tegne buen efter. Og ja, jeg tror også, det er hans tanke, at han vil save buen til sidst.

Jeg forstår ikke helt, hvordan jeg kan få radius på 8,2 til at finde en længde på snoren.
Avatar billede INK Ekspert
30. juli 2017 - 18:35 #5
Snorens længde har du jo beregnet til 820 cm.
Ved at lægge de to porthalvdele op på en plan flade (græsplæne) og forlænge en tænkt linie nedad i midten, så skal du fastgøre snoren her med en pløk placeret 620 cm fra underkant. Kontroller ved at måle ud til begge sider hvor porten skal være 180 cm. Den bue der nu kan tegnes skulle gerne være 20 cm højere i midten.
Hvis du sætter portene op inden du saver til, så skal du selvfølgelig grave et hul på 620 cm, hvilket næppe er særlig praktisk ;-)
Avatar billede 8718 Juniormester
30. juli 2017 - 18:43 #6
Se'fø'lig... er det sådan, man gør det.

Tusinde tak for hjælpen :-)