Avatar billede goonerkim Mester
27. maj 2017 - 10:24 Der er 12 kommentarer og
8 løsninger

Windows aktivering

Hej,
Jeg er som så mange andre en af dem der fik muligheden for at opgradere gratis fra win 7 til win 10. Jeg vil gerne vide hvordan jeg står den dag jeg opgraderer computeren med evt nyt bundkort/harddisk og skal reaktivere windows, jeg googlede og fandt ud af at man kan kan bruge noget der skulle hedde digital licens forneden under aktivering, men problemet er at sådan en har jeg ikke under aktivering, er der andre der har samme problem ?
Hvad kan jeg evt. ellers prøve ?
Avatar billede INK Ekspert
27. maj 2017 - 11:28 #1
Hos mig står der: Windows aktiveres med en digital licens knyttet til din Microsoft konto.
Der står ikke noget licensnummer, hvis det er det du efterlyser?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2017 - 11:58 #2
windows aktiveres når du logger ind i windows hvis du bruger din microsoft-id.
Kører du offline (uden microsoft-id, onedrive osv) så skal du aktivere som tidligere ved at indtaste din licens.
http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html kan vise dig din nuværende licens - skriv den ned, eller bare gem en kopi (i programmet: file / save)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2017 - 12:02 #3
Så vidt jeg er informeret, så hvis dit Microsoft ID indeholder OEM i dette nummer, så skal du erhverve en ny licens hvis du skifter bundkort, da et nyt bundkort hvis det ikke er identisk med det gamle fortæller det er en ny pc. Ret mig hvis jeg tager fejl tak :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2017 - 13:09 #4
Jeg har forstået det sådan, at når man installerede den frie Windows 10, blev det indskrevet på bundkortet. Og man kunne derfor gen installere uden licens koden.
Og sådan virker det på min PC.
Men køber man et nyt bundkort, eller processor, til maskinen, så er der jo ikke indskrevet noget fra Microsoft, og så kræver det en ny licens.
Det er jo det som er fidusen fra Microsoft side. Den frie version virker som en OEM.
Før eller siden kommer man til at betale for W10.
"There's no such thing as a free lunch"
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2017 - 13:19 #5
#4 Det er ikke helt korrekt. På nyere computere med Uefi bios ligger den oprindelige kode fra det ældre system den er født med. Det er den kode at den frie Win 10 opgraderes fra og er registreret ud fra. Hele aktiveringsprocessen er lagret ud fra denne kode på Microsofts servere, og derfor skal kode ikke indskrives ved en nyinstallation.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2017 - 13:25 #6
#4 Har du en flytbar licens (retail) du har opgraderet fra, kan den flyttes tll nyt bundkort.
Jeg har gjort det på 2 af nabo's computere hvor vi skiftede bundkortene til andre producenter. Vi indtastede blot Windows 8,1 koden når vi installerede Windows 10. Windows 10 blev herefter automatisk registreret uden problemer
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2017 - 13:42 #7
#6 Retail er klart nok, men ellers er jeg ikke helt med. Mener du at hvis jeg tager bundkortet ud af maskinen og sætter et  helt nyt i, så kan jeg bare sætte en USB i og installere Windows 10, uden licens? Og det er jo et helt nyt bundkort jeg skriver om.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2017 - 13:45 #8
#7 Ja det er her at vi indtastede den Win 8.1 retail kode som det andet (defekte) bundkort oprindeligt blev registreret med.
Avatar billede goonerkim Mester
27. maj 2017 - 13:46 #9
Tak til jer alle, jeg har hentet det lille program Claes linkede til og kopieret nøglerne over på et tekst dokument, så må vi se hvad der sker den dag pc'en skal opgraderes.

Venlig hilsen Kim
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2017 - 13:48 #10
Velbekomme Kim, og held og lykke når du når dertil.
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2017 - 13:59 #11
#8 Vi skriver vist forbi hinanden. Du skriver om Retail og jeg om OEM :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2017 - 14:02 #12
#11 Til OEM der beskrev jeg hvad jeg mente om dette i #3 :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2017 - 14:14 #13
Jeg har i øvrigt skrottet/udfaset min stationære. Så satte jeg en disk i fra en defekt pc, og den aktiverede og kørte helt af sig selv. Men i bios havde jeg ikke Uefi sat til.
Så en win10 kan godt køre fra en registreret disk på en i øvrigt helt ukendt pc for den Windows-konto. Begge maskiner var med oem-versioner.
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2017 - 14:59 #14
#13 Det lyder da spændende, for det må jo betyde, at man kan bygge en ny PC og så kører videre med en W10 disk. Og hvis man har et Image af den disk,  behøver man ikke at købe W10.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2017 - 15:22 #15
Det var en medion med defekt motherboard. Satte bare dens disk i min gamle asrock selvbyg, og win startede med medions opsætning, fandt drivere til mobo og kørte. Grafikkort fra medion kom med over - pga stik - alt andet var fra min. Så nu har de en 32bit win med 16gb ram!
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2017 - 22:31 #16
#13 og #15. Er rimelig sikker på at den er blevet gen registreret med den oprindelige registrering som din stationære kørte med. At disken så har kørt med en Medion opsætning i anden pc er ligegyldig.
#14 Nej så let er det næppe desværre.
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2017 - 22:42 #17
#16 Jeg jeg blev også meget forbavset, men jeg har måske ikke misforstået claes57?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2017 - 09:20 #18
#17 Nej det tror jeg ikke. Jeg er blot rimelig sikker på at når man får aktiveret en computer så er det primært den hardware der er i der bestemmer aktiveringen. At du så putter en anden harddisk i hvor der også er en aktiveret Win 10 på har ikke nogen betydning. Den vil stadig blive aktiveret med den oprindelige licens.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2017 - 12:14 #19
Ja det passer i alt fald bedre med min forståelse :-)
Avatar billede goonerkim Mester
06. november 2017 - 15:25 #20
Hej folkens, jeg fik nu brug for at formatere min søns computer og starte fra ny, der blev ikke ændret noget på hardware, jeg downloadede en windows 10, installerede den og den blev herefter aktiveret automatisk, så det endte lykkeligt :)