Avatar billede Saintcritz Novice
07. april 2017 - 12:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hjælp med formel

Jeg har brug for en ekspert til dette.

jeg skriver lige formelen som jeg skal have den hvordan sal jeg skrive det i excel så programmet forstår den.

hvis c25 er = (et af navne man kan finde i) a4 til a15 skal den vise det tal der står i sammen felt i række B.
eks: man skriver frank i c25 som korrespondere cellen a7, så skal den vise det tal der står i b7.

det skulle helst være sådanne hvis jeg får nogle tusinde datasets at jeg så ikke skal lave en formel som den (jeg har vist nederst i opslaget her) med alle de dataset, denne er kun for 4 datasets.

Nogen der kan hjælpe. spørger gerne hvis i mangler info

radius*((2*ARCSIN(KVROD((SIN((RADIANER(HVIS(B23=A5;B5;HVIS(B23=A6;B6;HVIS(B23=A7;B7;HVIS(B23=A8;B8)))))-RADIANER(HVIS(C23=A5;B5;HVIS(C23=A6;B6;HVIS(C23=A7;B7;HVIS(C23=A8;B8))))))/2)^2)+COS(RADIANER(HVIS(B23=A5;B5;HVIS(B23=A6;B6;HVIS(B23=A7;B7;HVIS(B23=A8;B8))))))*COS(RADIANER(HVIS(C23=A5;B5;HVIS(C23=A6;B6;HVIS(C23=A7;B7;HVIS(C23=A8;B8))))))*(SIN((RADIANER(HVIS(B23=A5;C5;HVIS(B23=A6;C6;HVIS(B23=A7;C7;HVIS(B23=A8;C8)))))-RADIANER(HVIS(C23=A5;C5;HVIS(C23=A6;C6;HVIS(C23=A7;C7;HVIS(C23=A8;C8))))))/2)^2)))))/1,852
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
07. april 2017 - 12:38 #1
Ligner du forlanger resultat i sammen felt hvor du sætter kriteriet?

mvh Jan
Avatar billede Saintcritz Novice
07. april 2017 - 12:52 #2
den oprindelige formel er:
radius*((2*ARCSIN(KVROD((SIN((RADIANER(??)-RADIANER(??))/2)^2)+COS(RADIANER(??))*COS(RADIANER(??))*(SIN((RADIANER(??)-RADIANER(??))/2)^2)))))

?? skal der skrives et celle nr.

men formelen i første opslag virker den tager bare evigheder at skrive og bliver umulig at lave hvis der er tale om ret mange set data.
jeg søger en nemmere måde at gøre det på.

det hele går ud på at jeg har nogle stednavne og koordinater længdegrader og breddegrader.
i et felt skriver jeg hvor jeg starter i et andet skriver jeg hvor jeg slutter og så skulle den gerne selv kunne regne ud hvor langt der er mellem de to steder.

men hvis jeg nu har tusind forskellige steder bliver det lidt voldsomt at skrive dem alle ind i formelen
Avatar billede anedi Ekspert
07. april 2017 - 13:13 #3
Jeg kan ikke overskue hele din lange formel, men i forhold til alle dine hvis-sætninger kan du muligvis forkorte lidt.

Eksempelvis kan HVIS(B23=A5;B5;HVIS(B23=A6;B6;HVIS(B23=A7;B7;HVIS(B23=A8;B8)))) ændres til:
INDEKS(B5:B8;SAMMENLIGN(B23;A5:A8;0);1)

Med 1000 rækker vil den se sådan ud:
INDEKS(B5:B1004;SAMMENLIGN(B23;A5:A1004;0);1) og altså noget kortere end tilsvarende med HVIS-sætninger.

Håber det hjælper dig lidt på vej.

Ellers uddyber jeg gerne.

Vh
Anedi
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
07. april 2017 - 13:16 #4
hvad med Kriterium i c25
loopslag for at finde data

resultat i en anden celle eks d25

Mvh Jan
Avatar billede Saintcritz Novice
07. april 2017 - 14:06 #5
Anedi du er en stjerne uden tvivl en stjerne, hvis jeg kunne ville jeg give dig et kram :)
Avatar billede anedi Ekspert
07. april 2017 - 15:47 #6
Det var godt det kunne bruges.

God påske

Vh
Anedi