Avatar billede Emil-B Praktikant
04. april 2017 - 14:02 Der er 3 kommentarer

Model til markedsligevægt i Excel

Hej.

Jeg har et spørgsmål som jeg håber at få noget hjælp til:

Der skal opstilles en model i excel, der beregner markedsligevægten ved hjælp af en eller flere makroer og ligeledes ved hjælp af makroer illustrerer ligevægten i et diagram.
Markedet befinder et kompetitivt marked (fuldkommen konkurrence).
Efterspørgsel: P =  90 - 2,75Q .
Udbud:     P =  24 + 2Q .

Otte specifikke krav til løsningen:

#1. Det forventes, at løsningen af denne opgave struktureres i flere ark.
Det første ark SKAL indeholde en beskrivelse af strukturen, der - illustrativt og gerne verbalt - nøje viser, hvordan opgaveløseren har valgt at udforme/strukturere løsningen af denne opgave.
#2. Der skal benyttes arkbeskyttelse, hvor dette er relevant. Ligeledes skal der være en relevant datavalidering i inddata.
#3. Beregningsdata ønskes placeret i et ark, der er skjult.
#4. Ved formelbehandlingen skal anvendes navngivning - ligesom navngivning kan tænkes anvendt i andre forbindelser (eksempelvis ved den grafiske præsentation).
#5. Løsningen skal vises i et relevant diagram, der tilpasses, så det lever op til kravene for ´god grafisk præsentation´ (aksetitler, diagramtitel, skalering, farvevalg, stregtype, etc.).
#6. Det skal sikres, at den grafiske præsentation kun viser positive værdier (negative koordinater vil ikke være relevante). Hvordan dette er løst kan ledsages af en forklaring i ord.
Efterspørgslen vises med en grøn farve, udbud med rød.
Ligevægten i diagrammet forsynes endvidere med ´stiplede linier´, der dynamisk går fra ligevægtspunktet og ud til værdierne på de to akser.
#7. Ligevægten beregnes ved hjælp af excels problemløser, der automatiseres med en makro, der tilknyttes en KNAP eller lignende.
#8. Slutværdier skal angives med kun én decimal.

På forhånd tak,
Emil
Avatar billede ebea Ekspert
04. april 2017 - 14:17 #1
Er det alle dine Skoleopgaver, du mener skal løses herinde på Eksperten.dk!
Dette er nr. 3 opgave du har spurgt om hjælp til.
Er det ikke lidt slapt, hvis det er noget du skal lave som opgaver!
Avatar billede acore Ekspert
04. april 2017 - 15:01 #2
jeg synes at:

Først svare på/lukke åbne spørgsmål
+
Så åbne nye spørgsmål
=
God stil
Avatar billede Mads32 Ekspert
04. april 2017 - 19:47 #3
Jeg synes godt om ebea og acore's kommentarer.