Avatar billede Emil-B Praktikant
03. april 2017 - 20:45 Der er 3 kommentarer

Beregning af rabat i Excel

Hej, Jeg har et spørgsmål som jeg ikke kan finde hoved og hale i. Håber der kan findes noget hjælp blandt I kloge mennesker :-)

"En virksomheden importerer og sælger en bestemt cykelmodel.

Det kommende års samlede afsætning forventes at blive 12.500 stk.
Afsætningen forventes at følge denne sæsonfordeling:
10% (1.kvartal), 30% (2.kvartal), 40% (3.kvartal) og 20% (4.kvartal).

Indkøbet af cyklerne foretages i takt med salget.
Der forventes en rabat på indkøbsprisen afhængigt af det indkøbte antal cykler i det enkelte kvartal:
Hvis der indkøbes mere end 1500 stk i et kvartal opnås 6% rabat på kvartalets indkøbspris for det antal, der overstiger 1500 stk.
Kommer indkøbet endvidere over 3750 stk i et kvartal, vil rabatten være 8% af kvartalets indkøb udover de 3750 stk (tillige med de 6%´s rabat på købet mellem 1500 og 3750 stk).

Indkøbsprisen (brutto, altså indkøbsprisen uden rabat) forventes at blive 6.950 kr pr stk i det kommende år.

Den budgettterede salgspris er sat til 8.570 kr.

4.1 Udarbejd en model i excel, der viser de budgetterede størrelser for afsætning, vareforbrug, omsætning og dækningsbidrag på baggrund af det oplyste.
Ved beregningerne forventes excels HVIS-sætninger anvendt.
Budgettet opstilles såvel for de enkelte kvartaler som for hele året.
4.2 Alle inddata skal datavalideres på en hensigtsmæssig måde, og anvendte formler skal dokumenteres (vises) særskilt."

Jeg kan ikke finde ud af 4.1 og håber på at få nogle pointeres. På forhånd tak,
Emil B
Avatar billede kim1a Ekspert
03. april 2017 - 21:49 #1
Køb (stk)
Q1 = 1250 cykler
Q2 = 3750 cykler
Q3 = 5000 cykler
Q4 = 2500 cykler

Købspris 1-1500 stk = 6950
Købspris 1501-3750  = 6950 *0,94
Købspris 3751-99999 = 6950 *0,94 *0,92

Jeg er en smule i tvivl om den sidste - om det skal forstås som 14 % rabat pr stk, eller en generel 8 % rabat på købet, altså rabat af en reduceret købspris - jeg har antaget det sidste som er bedst for producenten.

Varekøb
Bliver så en hvis sætning der afgør indkøbspris alt efter hvormange cykler der købes.

Her er den lette del:
= køb stk * hvis(køb stk > 1500; 6950; 6950 *0,94)

Så skal du regne ud hvordan du skriver at hvis køb stk over 3750 så 8 % på de sidste over 3750.
Avatar billede Daffodil Professor
04. april 2017 - 08:16 #2
Normalt når man laver disse beregning så gives der kun en rabat i et interval.
Dvs. 6 % på købet fra 1500 til 3750 og 8% på købet over 3750 stk. Så formlen Købspris 3751-99999 = 6950 *0,94 *0,92 vil jeg ændre til

Købspris 3751-99999 = 6950 *0,92

Emil skal være opmærksom på indkøbene fra 3 til 4 kvartal. Kan det svare sig at købe lidt flere cykler ind i 3 kvartal og få 8% end end de 6% i 4 kvartal. Dette kan der regnes på hvis der i opgaven er angivet forrentning, lageromkostninger m.v. i opgaven.
Avatar billede kim1a Ekspert
04. april 2017 - 10:48 #3
Jeg er meget uenig i din betragtning. Du kan læse at det er 8 % tillige med de 6 %. Faktisk kan man forstå ordlyden således at man også får 8 % på cykel 1 forudsat man køber over 3750 cykler.

Du har dog helt ret i at alt efter hvordan man sætter formlen op kan der være andre måder at regne den på.

Slutteligt vil jeg påpege et citat:
"Indkøbet af cyklerne foretages i takt med salget."
Men igen, naturligvis kan man overveje indkøbene. Har man kølighed til det kan man indkøbe 12500 cykler i Q1, så har man bedst mulig avance, forudsat salget er givet - at vi så har en cashflowdiskussion og er gået ud over opgavens rammer er noget andet :-)